Hilde og Ivar satte alle på prøve

Nord-Trøndelag har vært gjennom fire uker med uvanlig mye vær. Ekstremværet ”Hilde” har satt hele fylket på prøve, nå like før jul kom ”Ivar”, og innimellom opplevde vi flere runder med styggvær.

Ett av spørsmålene som stilles NTE er om vi har bestått, om vi har tilstrekkelig evne til å ivareta nordtrøndernes behov for et stabilt strømnett. Men før det: nordtrønderske strømkunder har definitivt bestått. Med utholdenhet, tålmodighet og dugnadsvilje har strømløse taklet en krevende situasjon meget bra.

Det er heldigvis sjelden vi opplever strømbrudd av det omfang vi har hatt nå. Ekstremværet ”Hilde” gjorde opp til 22 000 kunder strømløse, seinere kom sterk vind og snø, før ”Ivar” 12. desember tok strømmen fra nye 20 000 kunder.

Fiberbasert vekst

Flere tusen nordtrønderske husstander kan i løpet av de nærmeste årene ha tilgang til bygdefiber fra NTE. Det gir grunnlag for vekst i en rekke bygdesamfunn.

Miljøriktig kraftutbygging

NTE har søkt konsesjon for utbygging av kraftverk i Trongfossen i Namsskogan. Prosjektet er utformet slik at det så langt det er mulig, tar miljøhensyn. Enkelt sagt er det hensynet til namsblanken som har designet prosjektet.

Bygdefiber moderniserer distriktene og hindrer digitale klasseskiller

Investeringer i fiberbasert høyhastighetsbredbånd vil de nærmeste årene være like samfunnsnyttig som utbyggingen av strøm- og telefonnettet i sin tid var.
Denne erkjennelsen gjør at NTE etablerer bygdefiber for å gi innbyggere, næringsliv og offentlig virksomhet i hele Nord-Trøndelag mulighet til å knytte seg til neste generasjons bredbåndsinfrastruktur.

Endelig klart for Ytre Vikna

Etter 12 års planlegging og venting kan nå byggingen av første trinn av Ytre Vikna vindpark starte. Bygging og drift av vindparken betyr økt aktivitet i Ytre Namdal og et viktig tilskudd til energiforsyningen i et midtnorsk kraftmarked preget av underskudd på strøm. I full drift vil første byggetrinn produsere nok elektrisitet til å dekke forbruket i rundt 7000 husstander.

Lik strømpris med NTE-modell

Av Harald A. Lein, adm. direktør i NTE Marked

En rekordkald november med strømpriser godt over normalen for årstiden og fare for fortsatt høye priser, har gitt oss en ny leksjon i hvordan kraftmarkedet fungerer: Når det er knapphet på strøm, stiger prisene raskt. Men må nødvendigvis det også bety at staten bør sørge for at strømprisene er forskjellig avhengig av hvor du har valgt å bosette deg eller drive bedrift i landet? Bør det ikke tvert i mot være lik strømpris i hele landet?

100 år med mot til nyskaping og store tanker

Ved NTNU har noen av landets beste hoder utfordret gamle sannheter i 100 år – til glede og nytte for hele landet. Når vi ser hva NTNU har utrettet gjennom sin historie gir det bud om at mulighetene fremover også er grenseløse.

Vindkraft er en del av klimaløsningen

FNs klimapanel fra 2007 beskriver i sin rapport en akselererende endring mot et varmere klima nye vindmønstre, tørke i noen deler av verden og våtere vær i andre. For første gang slås det fast at isen i Antarktis og på Grønland smelter og bidrar til at havnivåene stiger.