NTE har fått konsesjonsfritak for nytt Nedre Fiskumfoss kraftverk

NVE har gitt NTE fritak fra konsesjonsbehandling for en mulig fornyelse av Nedre Fiskumfoss kraftverk i Namsen. Et eventuelt nytt kraftverk kan være ferdig bygd i innen 2021.

​- NVEs beslutning er svært gledelig, sier energidirektør Kenneth Brandsås. – Den forenkler prosessen fram til investeringsbeslutning, i og med at det nå er klart at opprusting og utvidelse av Nedre Fiskumfoss kraftverk ikke er konsesjonspliktig. Samtidig bekrefter NVE med sin beslutning, at dette er et godt miljøprosjekt.

To nye kvinner inn i styrerommene i NTE

For å nå NTEs mål om å gi kundene et grønt forsprang trengs ny kompetanse, også i styrerommene.
Derfor har Rikke Stoud Platou og Therese Troset Engan gått inn i styret i henholdsvis NTE Energi og NTE Nett.
- Vi får nå tilført viktig kompetanse innen innovasjon og utvikling inn i våre to mest tradisjonsrike selskaper, sier Christian Stav, konsernsjef i NTE Holding AS.

Energiselskapet og nettselskapet er to av fire datterselskap under NTE Holding.
De nye styremedlemmene ble formelt en del av styret etter vedtak i generalforsamling den 20. oktober.

Både Troset Engan og Platou jobber i dag med forretningsutvikling i NTE Holding. Begge sier de ser fram til å følge utviklinga av NTE også fra styrerommet.
- Vannkraften er viktig, fremtidsrettet og fornybar. Likevel går også tradisjonelle kraftprodusenter en spennende fremtid i møte. Jeg ser frem til å ta fatt på vervet, sier Platou.
- Ny teknologi og innovasjon vil spille en avgjørende rolle i de store utviklingsprosjektene nettselskapene står overfor de neste årene, som for eksempel innføring av automatiske strømmålere og store investeringer i nettet. Det er viktig å være tett på denne utviklingen, sier Troset Engan.

Kort om de nye styremedlemmene:

Therese Troset Engan:

• Mastergrad i internasjonal markedsføring fra Universitetet i Strathclyde (Skottland), samt utdanna bedriftsøkonom fra Høgskolen i Sør-Trøndelag.
  • Ansatt i NTE Holding siden 2012 med forretningsutvikling som arbeidsområde.
  • Deltok i 2014 i NHOs leder- og styreutviklingsprogram i Female Future.
  • Kom til NTE fra jobb som seniorrådgiver i Innovasjon Norge Nord-Trøndelag.

Rikke S. Platou:

• Sivilingeniør i industriell økonomi fra NTNU.
  • Ansatt i NTE Holding siden 2012 med forretningsutvikling som arbeidsområde.
  • Har siden 2012 vært tilknyttet den norske forskerskolen i innovasjon (NORSI) og programmet for innovasjonsledelse og strategi.
  • Har i sitt doktorgradsarbeid forsket på hvordan kraftbransjen kan møte de betydelige endringene den står overfor.

Vær forsiktig ved strømfeil

Ekstremvære "Tor" nærmer seg også Nord-Trøndelag. Det kan bety feil i strømforsyningen og feil på strømnettet. Dette kan være farlig å komme i nærheten av. Vi oppfordrer derfor alle til å holde god avstand og ikkke berøre ledninger som har falt ned og holde god avstand til og ikke berøre trær eller andre gjenstander som ligger over ledninger.Berøring av ledninger og trær eller andre gjenstander som ligger over ledninger, kan medføre livsfare.

Ser du ledninger som henger ned eller trær eller annet som ligger over ledninger, ber vi deg gi beskjed på vår feilmeldingstelefon 07402 så snart som mulig.

Tilfredsstillende halvårsresultat i NTE på tross av krevende markedsforhold

NTE Holding oppnådde i første halvår et resultat etter skatt på 110 millioner kroner. Resultatet er 6 millioner bedre enn etter tilsvarende periode i fjor. Underliggende drift i konsernets virksomhetsområder preges av lavere resultatbidrag fra energiproduksjon som delvis veies opp av økt bidrag fra nettvirksomheten. Øvrige forretningsområder er tilnærmet uendret.

NTE bygger ut Storåselva i Snåsa

I januar starter NTE byggingen av Storåselva kraftverk i Snåsa. Det er klart etter at selskapet har vurdert en rekke aktuelle vann- og vindkraftprosjekter. I løpet av 2016 kan ytterligere prosjekter bli besluttet utbygd.

Storåselva kraftverk er et fornybarprosjekt til om lag 330 mill. kroner og skal stå ferdig i 2018. Kraftverket vil årlig produsere 75 GWh strøm, noe som tilsvarer årsforbruket av elektrisitet i mer enn 4000 husstander.

NTE kjøper FosenKrafts telekomvirksomhet

NTE har inngått avtale om å kjøpe telekomirksomheten til FosenKraft AS. Kjøpet omfatter et fiberbasert bredbåndsnett til nærmere 1600 husstander samt mange bedrifter og offentlige virksomheter i Ørland og Bjugn.

SORIA deler ut oppdrag for 1.4 milliarder

Nettselskapene i SORIA-samarbeidet har signert avtale med Nuri Telecom LtD (Nuri) om kjøp av kommunikasjonsutstyr og automatiske strømmålere til over 700 000 kunder. Avtalen har en verdi på rundt 600 millioner kroner. Samtidig er det inngått montasjeavtaler med Eltel Networks AS, Ringeriks-Kraft Service AS og OneCo Technologies AS for 800 millioner kroner.

Tilfredsstillende NTE-resultatet

NTE-konsernet leverte for 2015 et driftsresultat på 580 millioner kroner. Resultat etter skatt ble 133 millioner kroner. Resultatet er svakere enn i 2014, men justert for lave pensjonskostnader i 2014 og nye regnskapsføringsprinsipper ble resultatet 20 millioner kroner bedre enn året før. NTE betalte for 2015 hele 75 % skatt på sin produksjon av fornybar energi.

NTE selger EV Power til Fortum

Fortum Charge & Drive kjøper EV Power, og tar over alle EV Powers 10 ladestasjoner i Trøndelag.

EV Power, som er et heleid datterselskap av NTE, har vært en pionere i utbyggingen av ladestasjoner for elbiler i Norge. Selskapet har bygd opp et regionalt nett med 10 ladestasjoner i Trøndelag. Bruk av elbiler øker sterkt, og det er nå behov for å bygge nasjonale løsninger for lading.

800 uten strøm etter "Tor"

Kl. 08.30 lørdag 30. januar er omlag 800 kunder uten strøm i Nord-Trøndelag som følge av ekstremværet «Tor». En del av dette er fritidsboliger.

NTE har arbeidet med feilretting gjennom hele natten og fortsetter arbeidet med å gjenopprette normal strømforsyning. NTE forventer at de fleste strømkundene får strømmen tilbake i løpet av dagen. Som følge av påkjenninger fra ekstremværet og reparasjonsarbeidet kan imidlertid strømnettet være ustabilt enkelte steder en tid framover.

Alternativ for 1000 MW vindkraft i Midt-Norge utredes videre

Statkraft, Agder Energi, NTE og TrønderEnergi er enige om å fortsette utredningen av et vindkraftprosjekt på 1000 MW i Midt-Norge. Selskapene har utarbeidet et nytt alternativ, som nå skal detaljprosjekteres før lønnsomheten kan beregnes. Realisering av prosjektet forutsetter at det er lønnsomt. En eventuell investeringsbeslutning kan tas i første kvartal neste år.