– Løsningen vi har valgt, gir ingen økning i fellesutgiftene og går ikke ut over likviditeten vår, forteller Arne Skive, som er styreleder i borettslaget. – Vi betaler ned investeringen over fem år, og eier anlegget selv.

Forut for sin tid

arne_foran_borettslaget_100.jpeg

Borettslaget ved elvebredden på Verdal sto ferdig til sommeren i 2015, og har 13 leiligheter fordelt på 3 etasjer. I fellesgarasjen er det én gjesteplass, i tillegg til at alle leilighetene har en parkeringsplass hver.  Med unntak av et strømuttak ved hver parkeringsplass, var ikke borettslaget bygd med muligheten for å lade elbil i garasjen. 

– Det var da vel ingen som tenkte på elbillading for fem år siden, sier Arne. – Vi visste jo knapt hva en elbil var for noe! 

elbillader-2_100.jpg

Nå, derimot, ser verden ganske annerledes ut. I 2015 var 17 % av alle bilene som rullet rundt på norske veger elbiler eller ladbare hybridbiler. Så langt i 2020 viser tallene at nesten halvparten av den norske bilparken er elektrisk, og tallene fortsetter å gå oppover. 

– Vi er et sånt borettslag som følger med i utviklingen, smiler Arne, – ikke et sånt borettslag som må få pålegg om at vi må følge loven. 

Loven Arne viser til, er Lov om burettslag. I sameier er det allerede lovpålagt at det skal legges til rette for at beboerne skal kunne lade bilen sin. Enn så lenge har ikke borettslag de samme kravene, men regjeringen har foreslått at andelseiere i borettslag skal få en lovbestemt rett til å lade hjemme. Lovforslaget har vært på høring og det er planlagt at det skal fremmes for Stortinget i løpet av 2020. 

– Da jeg leste dette, bestemte jeg meg for at vi måtte investere i infrastrukturen som må på plass for at alle skal kunne lade elbilene sine i fellesgarasjen, forteller Arne. 

Null merarbeid for styret

arne_skive_2_100.jpg

Fløytarvegen 19 er medlemmer i Boligbyggelaget Midt, som har en avtale om ladeanlegg med NTE. 

– Det var kjempeenkelt, forteller Arne. – Jeg brukte kontaktskjemaet på nettsidene til BoMidt, og ble kontaktet av NTE like etterpå. 

Arne og styret falt raskt ned på løsningen til NTE, hvor borettslaget kjøper infrastrukturen til laderne, og hver enkelt beboer kjøper selve laderen. Når anlegget er betalt ned om 5 år, eier borettslaget det selv. 

Etter å ha bestemt seg for ladeløsning, ble resten av beboerne i borettslaget informert både muntlig og skriftlig. 

– Styret kan ta beslutningen om å kjøpe ladeløsningen uten at de trenger å arrangere ekstraordinær generalforsamling, forklarer Arne. – Vi var likevel opptatt av at alle beboerne skulle være godt informert. 

Tilbakemeldingene lot ikke vente på seg. 

passiar.jpeg

– Vi har utelukkende fått positiv respons fra beboerne, sier Arne. – Alle skjønte at det var bedre å investere i et ladeanlegg enn at den enkelte skulle begynt å kjøpe hver sin lader og lade på stikkontaktene i kjelleren. Da ville fellesutgiftene blitt høyere, og utgiftene hadde blitt skjevt fordelt. 

Ladesystemet fra NTE, som heter Zaptec Pro, er skalerbart og tilrettelagt for større anlegg. I Fløytarvegen 19 er det bare én parkeringsplass som er utstyrt med lader ennå, men det elektriske anlegget er dimensjonert til å håndtere at det kommer en lader på hver av de 14 parkeringsplassene. 

Hver beboer legger inn betalingskortet sitt på laderen sin, og blir fakturert separat.

– Det nye ladesystemet gir ikke merarbeid verken for styreleder eller noen andre i styret, forteller Arne. – Det er gull verdt for oss, for det er jo ikke meningen at styrene skal nedlesses i arbeid. Det er også veldig bra at løsningen er så enkel at den kan brukes av de som ikke er så vant til å bruke internett til alt. 

Enkelt for alle

arne_og_asmund_100.jpeg

Ladeanlegget i Fløytarvegen 19 kom på plass bare et par måneder etter at Arne og Åsmund Borgsø fra NTE begynte å snakke sammen. 

– Jeg ville være helt sikker på at vi valgte det riktige systemet, og spurte og grov om alle detaljer, flirer Arne. 

– Heldigvis er Åsmund veldig kunnskapsrik og hadde svar på alt jeg lurte på. Monteringen gikk like knirkefritt som prosessen i forkant, så jeg er trygg på at vi har gjort rett i å kjøpe anlegget av NTE.

Arne kjenner alle i borettslaget sitt, og forteller at flere går i tanker om å kjøpe elbil. 

– Det er jo lettere å kjøpe ellbil når du vet at du får ladet bilen i garasjen din, sier han, og legger til at han også vurderer å kjøpe seg elbil.

– Batteriene på elbilene blir stadig bedre og rekkevidden stadig større, så det er mye som taler for at den neste bilen jeg kjøper kommer til å bli en elbil. 

Til å komme fra en mann som har solgt diesel til husholdninger og bedrifter i 40 år, må det kunne sies å være et skussmål av de sjeldne. 

 

Trenger borettslaget eller sameiet ditt et system for elbillading?