Det virker lettvint å bare plugge elbilen rett den stikkontakten du har fra før, men noen års erfaring har vist flere branntilløp ved lading på vanlig stikkontakt. Daglig lading av elbil medfører mye større belastning på stikkontakten enn det den er konstruert for. Dermed kan det oppstå varmgang og branntilløp. Nye forskrifter sier derfor at stikkontakten må være på en egen 10A-kurs med en spesiell type jordfeilbryter. Med denne løsningen får du ikke ladet mer enn ca 13 km rekkevidde i timen.

Overbelastning medfører varmgang

— Dette betyr lengre ladetid og dermed mindre effektiv opplading. Full opplading vil ta lengre tid, noe det da ikke alltid blir tid til mellom kjøreturene, forklarer markedsområdeleder Georg Grongstad i NTE Elektro. 

Irriterende, selvfølgelig, men Grongstad har også en løsning på problemet: 

— For å ivareta både effektivitet og brannsikkerhet anbefaler jeg alle som eier en elbil eller en ladbare hybrid å installere en egen ladestasjon egnet for lading. Med en ladestasjon kan du lade med opptil 22kW, noe som tilsvarer ca 110 km rekkevidde på én time.

Du kan også kjøpe og installere såkalte industri-kontakter som er laget for belastning på 16-ampere, men standardiserte elbilladere fungerer best.

ZAPTEC-HOME_side
 

NTE Elektro har avdelinger i Namdalen, Steinkjer, Verdal, Levanger, Stjørdal og Trondheim.

Bestill elbil-lader her!