​Likevel er behovet for båndbredde ikke likt for alle. - Det er riktig at behovet for hastighet varierer med bruksområdene. Den store fordelen med fiber er at kapasiteten er skalerbar og passer til bedrifter i alle størrelser og med ulike behov, fortsetter Gjersvold. Han lister opp ti punkter som kjennetegner virksomheter som bør vurdere fiberbredbånd:

  • De ansatte klager over tregt og ustabilt nett 
  • Begrenset mulighet til å øke hastigheten på nettforbindelsen
  • Ikke nok kapasitet til at ansatte og gjester kan logge på internett med mobil 
  • Bruk av kasse- og betalingssystem med høye krav til oppetid 
  • Bruk av video og bilder i markedsføringen 
  • Produksjon og utsendelser av kundeinformasjon og masseutsendelser via e-post 
  • Bruk av videokonferanseutstyr og online opplæring 
  • Overgang til effektive digitale, skybaserte applikasjoner og lagringstjenester 
  • Behov for å beskytte sensitive data eller risiko for hackerangrep 
  • Har hatt samme bredbåndsleverandør lenge uten å vurdere alternativer

Ifølge Roger Gjersvold vil de aller fleste bedrifter tjene på å gå over til fiber, uansett om de bruker skytjenester eller ikke. Fiber har raskere responstid enn tradisjonelt bredbånd, hastigheten kan skaleres etter behov og linjen er mer stabil ettersom den fiber ikke er mottakelig for eksterne forstyrrelser. Fart, stabilitet og sikkerhet er de tre viktigste argumentene for å bytte fra bredbånd over telefonlinjen til fiberbredbånd.

Fiber er raskere, sikrere og mer stabilt enn tradisjonelt bredbånd.

- Mens tradisjonelt bredbånd har en begrensning på hvor høy datahastighet som kan leveres, byr fibernettet på Norges raskeste nett. Med fiber slipper du også å tenke på andre forsinkende faktorer som kvalitet på kabelen eller fysisk avstand til telefonsentralen, forteller Gjersvold og legger til at man også slipper å dele kapasiteten med andre brukere i området. 

Med fiberbredbånd får bedrifter egen sikre linje og en stabil og lynrask nettforbindelse som reduserer venting og nedetid både for ansatte og kunder.