Syns NTE er hel ved

PÄ en gjennomsnittlig dag er 30 000 ulike mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner koblet opp til nettverket til TrÞndelag fylkeskommune. Det sier seg selv at nettet mÄ vÊre bÄde raskt og stabilt.
Glenn Paulsen smiler til kamera

Da SÞr-TrÞndelag og Nord-TrÞndelag gikk over i historien 1. januar 2018, ble NTE valgt til bredbÄndsleverandÞr etter en anbudskonkurranse. 

– Jeg var litt spent, forteller Glenn Paulsen, som er IKT-sjef i TrĂžndelag fylkeskommune. – I gamle SĂžr-TrĂžndelag hadde vi en nasjonal bredbĂ„ndsleverandĂžr, og jeg kjente ikke noe sĂŠrlig til NTE. Men de har levert - og vel sĂ„ det! 

NTE leverer fiberbredbÄnd til alle de 111 fylkeskommunale lokasjonene; fra Oppdal i sÞr til Leka i nord. Alt fra videregÄende skoler og tannklinikker til Fylkets Hus bÄde pÄ Steinkjer og i Trondheim er avhengig av et velfungerende internett; bÄde for egne ansatte og for alle som bruker gjestenettet. 

– Vi har 23 000 interne brukere pĂ„ nettet vĂ„rt, forteller Paulsen. – Internettbruken gĂ„r bare Ă©n vei - oppover. Ta skolene, for eksempel; de bruker stadig oftere bĂ„de video og andre nettbaserte lĂŠringsressurser. Derfor er det viktig for oss at vi har en nettlĂžsning som kan skaleres opp nĂ„r vi har behov for det, og en leverandĂžr som kan vokse sammen med oss. 

Glemm Paulsen smiler til kamera

Fylkeskommunen har datasenter bÄde pÄ Steinkjer og i Trondheim. Fiberen er lagt bÄde langs jernbanen og langs sjÞen. Hvis noe skjer med den ene fiberkabelen, for eksempel at den blir gravd over ved et uhell, vil den andre fiberkabelen ta all trafikken. Brukerne vil fortsatt ha nettilgang. 

– Jeg syns det er en fordel at vi har en lokal trĂžndersk aktĂžr som leverandĂžr, forteller Paulsen. – De setter folk pĂ„ saken med Ă©n gang det er fiberbrudd, og er raske til Ă„ rette opp feil. NĂ„r det er sagt, er oppetiden pĂ„ nettet vĂ„rt svĂŠrt hĂžy. 

Paulsen har jobbet i fylkeskommunen i 20 Är, og har gjennom Ärene hatt flere ulike internettleverandÞrer. 

– Jeg kan med hĂ„nden pĂ„ hjertet si at NTE er hel ved, smiler han. – De strekker seg langt for at vi skal ha en god kundeopplevelse, og jeg syns de gir meg mer enn det som stĂ„r i kontrakten.

Paulsen og de andre som jobber med IKT i fylkeskommunen, er ogsÄ svÊrt godt fornÞyde med kundeservicen til NTE. 

– VĂ„r opplevelse er at NTE har et svĂŠrt tilgjengelig supportapparat. Faktisk kan vi ikke huske Ă„ ha hatt en leverandĂžr som er sĂ„ raske til Ă„ rette opp feil de gangene det har skjedd. Vi nyter godt av at NTE stiller hĂžye krav til seg selv, sier han.

Er bedriften din interessert i topp moderne fiberbredbÄnd? Vi har lÞsninger for alle! Ta kontakt med oss for Ä finne den riktige lÞsningen for deg!
Glenn Paulsen smiler til kamera

Motta push-varsler fra NTE

FĂ„ varsler i nettleseren med siste nytt og oppdateringer fra NTE

Ved aktivering gir jeg mitt samtykke til Ä motta push-varsler i nettleseren med siste nytt og oppdateringer fra NTE basert pÄ mine kundedata. Se vÄr personvernerklÊring.