Trådløs tilkobling

Hva kan vi hjelpe deg med?

Hastighetstesting på speedometer:

Kunde har mulighet til å sjekke at de får hastigheten sin med å gå på speedometer.altibox.no og måle her med en enhet. Målinger kan variere sterkt ut ifra hvilke enheter det måles med, forbindelsen og mye mer.

Hvis en kunde måler hastighet som er dårligere enn forventet (Altibox pleier å ha en 10% feilmargin), så kan kunder melde dette inn og få testen sin undersøkt. Testen må være på kabel, da Altibox ikke garanterer full WiFi-hastighet. Testen må også være utført med PC kablet med 1 nettverkskabel direkte i en hjemmesentral, om nødvendig i bridge-mode. Bridge-mode kan være nødvendig for å utelukke at andre enheter er tilkoblet hjemmesentralen og tar opp båndbredde, samt utelukke at kunde er på WiFi og lignende situasjoner. Det utelukker også at hjemmesentralen gjør noe innvirkning da den i bridge-mode slipper alt gjennom rent uten å gjøre noe med data trafikken.

Ekstra tips til hastighetstesting:

Vi anbefaler kunder å måle med en PC som har strømmen i hvis det er laptop, derfor bør dette sjekkes opp med kunde. Dette fordi flere laptoper har strømsparemodus når strømmen ikke er i som gjør at den ikke gir full gass, og dermed kan gi en upålitelig måling.

Det er lurt å teste med flere kabler og flere PCer hvor mulig, da det kan være en av disse som er skadet/slitt og at det kan gå ut over hastigheten.

Vi anbefaler også å sjekke mot flere forskjellige nettsider som for eksempel nettfart.no eller liknende for å sammenligne om den ene nettsiden måler bedre hastigheter enn den andre. Vi erfarer at Windows PCer gjør det bra mot speedometeret, mens mac PCer gjør det bedre mot nettfart.no.

Til slutt anbefaler vi også å teste med forskjellige nettlesere – Chrome gir ofte bra resultater, også Edge nettleser til windows kan måle bra. Vi har dårligere erfaringer med nettlesere som Safari, Internet Explorer og Firefox, og anbefaler derfor ikke disse. 

Slå av og på strømmen på hjemmesentralen ved å trekke ut strømkabelen og sett den inn igjen etter noen sekunder.

Utfør en full restart av hjemmesentralen ved å bruke en binders eller en nål til å trykke inne resetknappen på hjemmesentralen.Hold inne i 20 sekunder til den restarter. Resethullet finner du på baksiden av hjemmesentralen.

Vi har ikke support på egen ekstern router. Ta derfor kontakt med forhandler av denne.

For å være sikker på at problemet ikke skyldes enn "tyv" i ditt nettverk, er det lurt å slå av av det trådløse nettverket og koble fra andre enheter for å sjekke om problemet løser seg da. Da sikrer du  at ingen andre enheter stjeler kapasitet, og på den måten er årsaken til at du opplever lav hastighet.

Forsikre deg gjerne om at programmer som krever mye bredbåndskapasitet ikke er aktiv på maskinen du opplever dårlig hastighet med. Dette kan for eksempel være fildelingsprogrammer eller antivirusprogrammer.

En del ganger kan problemet være knyttet til en spesiell enhet, om du har mulighet er det derfor fint om du kan teste om problemet er det sammen også på andre enheter. Opplever du kun dette på en spesifikk PC/Mac vil ofte en restart av denne løse problemet.

Vi anbefaler å hastighetsteste med forskjellige nettlesere, da testing viser at dette utgjør en forskjell. Vi opplever at chrome gir best resultater mot speedometer-siden til Altibox og andre nettsider, så denne nettleseren anbefales stort sett. Alternativt kan Edge nettleser brukes. Vi er kjent med at nettlesere som Safari, Internet Explorer og i noen tilfeller Firefox kan levere dårligere hastigheter. 

Grunnen til at det kan varierer i hastighet på nettlesere er flere. Noen nettlesere er mer oppdaterte og effektiviserte, slik at hastighetsprogrammer som lastes inn i nettleseren jobber og flyter bedre under testen. Hastighetstestene kjører også på en applikasjon inne i nettleseren, oftest HTML5 eller Flash, og disse kan også gjøre at hastigheter varierer om de ikke er oppdaterte.

Koble til riktig trådløst nettverk. Vi anbefaler at du benytter 5 Ghz for beste hastighet. Dersom rekkevidden ikke er god nok fra 5 Ghz nettverk kan du benytte 2,4 Ghz, eventuelt forsøke å koble til Altibox WiFi Pluss for å utvide rekkevidden av det trådløse nettverket i huset.

Logg på Mine Sider for å se driftsmeldinger for ditt område.

Prøv nettet med en annen laptop eller mobiltelefon.