WiFi

Hva kan vi hjelpe deg med?

Tv og internett

Prøv nettet med en annen laptop eller mobiltelefon.

Logg på Mine Sider for å se driftsmeldinger for ditt område.

Vi har ikke support på egen ekstern router. Ta derfor kontakt med forhandler av denne.

Vi anbefaler at du benytter 5 GHz (5G) for høyest mulig internetthastighet til din enhet, gitt at du får inn gode og stabile signaler på det nettverket. Gjør du ikke det anbefaler vi å sette enheten din på 2,4 GHz-nettverket (2G).

5G har kortere rekkevidde enn 2G, men 2G har lavere internetthastighet, og takler kun hastigheter opp mot 100 mbps.

Dersom rekkevidden til 5G-nettverket ditt ikke når frem dit du står, kan du benytte 2G istedenfor 5G. Da vil 2G gi deg bedre hastighet på nedlastingen enn hva 5G får til fra samme avstand.

Et alternativ er å koble til eksternt utstyr som en ekstra ruter eller Google Nest Wifi for å utvide rekkevidden av det trådløse nettverket i huset.

For å være sikker på at problemet ikke skyldes enn "tyv" i ditt nettverk, er det lurt å slå av av det trådløse nettverket og koble fra andre enheter for å sjekke om problemet løser seg da. Da sikrer du  at ingen andre enheter stjeler kapasitet, og på den måten er årsaken til at du opplever lav hastighet.

Forsikre deg gjerne om at programmer som krever mye bredbåndskapasitet ikke er aktiv på maskinen du opplever dårlig hastighet med. Dette kan for eksempel være fildelingsprogrammer eller antivirusprogrammer.

En del ganger kan problemet være knyttet til en spesiell enhet, om du har mulighet er det derfor fint om du kan teste om problemet er det sammen også på andre enheter. Opplever du kun dette på en spesifikk PC/Mac vil ofte en restart av denne løse problemet.

Hastighetstesting på speedometer:

Du har mulighet til å sjekke at du får hastigheten du skal ha ved å gå på speedometer.altibox.no og måle her med en enhet (mobil, PC, annet). Målinger kan variere avhengig av hvilken enhet det måles med, forbindelsen og mye mer.

Hvis du måler hastighet som er dårligere enn forventet (Altibox pleier å ha en 10% feilmargin), så kan du melde dette inn til vår Kundeservice og få hjelp til å feilsøke. På denne måten unngår vi misforståelser. Hastighetstesten må utføres ved hjelp av kabel (ethernet, CAT5E eller nyere) direkte i en hjemmesentral, om nødvendig i bromodus (bridge). Bromodus kan være nødvendig for å utelukke at andre enheter er tilkoblet hjemmesentralen og tar opp båndbredde, samt utelukke at du er tilkoblet WiFi, eller lignende situasjoner.

Ekstra tips til hastighetstesting:

Vi anbefaler deg å måle med en PC som er tilkoblet strøm. Dette fordi flere laptoper har strømsparemodus når den ikke er tilkoblet strømkabelen, som gjør at den ikke gir full ytelse, og dermed kan gi en upålitelig måling.

Det er lurt å teste med flere kabler og flere PC-er hvor det er mulig, da det kan være en av disse som er skadet/slitt og at det kan gå ut over hastighetsmålingen.

Vi anbefaler også å utføre hastighetsmåling på ulike nettsider, som for eksempel nettfart.no eller liknende for å sammenligne om den ene nettsiden måler bedre hastigheter enn den andre. Vi erfarer at Windows PC måler bra på  speedometer.altibox.no , mens Apple Mac gjør det bedre mot nettfart.no.

Til slutt anbefaler vi også å teste med forskjellige nettlesere – Google Chrome gir ofte bra resultater, det samme gjør Windows Edge. Vi har dårligere erfaringer med nettlesere som Safari, Internet Explorer og Firefox, og anbefaler derfor ikke disse. 

Vi anbefaler å hastighetsteste med forskjellige nettlesere, da testing viser at dette utgjør en forskjell. Vi opplever at chrome gir best resultater mot speedometer-siden til Altibox og andre nettsider, så denne nettleseren anbefales stort sett. Alternativt kan Edge nettleser brukes. Vi er kjent med at nettlesere som Safari, Internet Explorer og i noen tilfeller Firefox kan levere dårligere hastigheter. 

Grunnen til at det kan varierer i hastighet på nettlesere er flere. Noen nettlesere er mer oppdaterte og effektiviserte, slik at hastighetsprogrammer som lastes inn i nettleseren jobber og flyter bedre under testen. Hastighetstestene kjører også på en applikasjon inne i nettleseren, oftest HTML5 eller Flash, og disse kan også gjøre at hastigheter varierer om de ikke er oppdaterte.

Slå av og på strømmen på hjemmesentralen ved å trekke ut strømkabelen og sett den inn igjen etter noen sekunder.

Utfør en full restart av hjemmesentralen ved å bruke en binders eller en nål til å trykke inne resetknappen på hjemmesentralen.Hold inne i 20 sekunder til den restarter. Resethullet finner du på baksiden av hjemmesentralen.