Strømfaktura

Under finner du noen gode tips som kanskje kan svare på ditt spørsmål.

Hvis du vil være med og få flere til å produsere fornybar kraft, kan en opprinnelsesgaranti være vegen å gå. En opprinnelsesgaranti er en garanti for at det produseres like mye fornybar energi i kraftverkene til NTE som den mengden husholdningen din kjøper fra oss. Kjøper du strøm med opprinnelsesgaranti, bidrar det til mer produksjon av fornybar kraft. Og jo flere som kjøper opprinnelsesgarantier, desto mer fornybar strøm produseres det. Hvis mange nok forbrukere kjøper opprinnelsesgarantier, vil det påvirke kraftbransjen og bidra til en økt satsing på fornybar energi. 

Her kan du lese mer om opprinnelsesgarantier.

Alle strømkunder i Norge betaler for elsertifikater. Det er en lovpålagt kostnad som støtter produksjonen av fornybare energikilder som vannkraft, solenergi og vindkraft. 

Selv i vannkraftlandet Norge kommer bare halvparten av all energien vi bruker fra fornybare kilder. Resten av energien vi bruker kommer fra energikilder som bidrar til å øke Co2-innholdet i atmosfæren, for eksempel olje, naturgass og kull. 

For å oppmuntre kraftprodusenter til å investere i fornybar energi, går inntektene fra elsertifikatene til kraftprodusenter som produserer fornybar energi. 

Elsertifikatordningen er altså en økonomisk støtteordning som gjør det mer lønnsomt for kraftprodusenter å investere i  kraftproduksjon basert på vann, vind, sol og bioenergi.

Kostnadene for elsertifikat inngår i strømprisen. 

Om du ønsker å endre din fakturaadresse gjør du det enkelt ved å logg inn på Min side.


Hvis du ikke har bruker på Min side, kan du enkelt opprette bruker. Det du trenger er kundenummer og målernummer. Det finner du på dine tidligere fakturaer fra oss.

Om du ønsker å be om betalingsutsettelse gjør du dette ved å logge inn på Min side her.

Det gies inntil 30 dager utsettelse.Utsettelse kan gies dersom forfall ikke har passert, eller du har én eller flere ubetalte fakturaer.

Du endrer selv forfallsdato i din nettbank etter avtalen er endret på Min side.

Hvis du ikke har bruker på Min side, kan du enkelt opprette bruker. Det du trenger er kundenummer og målernummer. Det finner du på dine tidligere fakturaer fra oss.

Logg inn på Min side for å få en god og oversiktlig fakturaforklaring.

Fakturaen viser totalbeløp med opplysninger om kundenummer, abonnement og betalingsdetaljer som KID og kontonummer.

Den viser også produktene dine, fordelt på månedens kostnad til strømforbruk og nettleie.

Om du logger deg inn på Min side finner du alle dine fakturaer der.

Hvis du ikke har bruker på Min side, kan du enkelt opprette bruker. Det du trenger er kundenummer og målernummer. Det finner du på dine tidligere fakturaer fra oss.

Ingen av de overnevnte?

Vi er her for å hjelpe deg. Om du ikke finner svaret over kan du ta kontakt med oss via telefon eller chat.

Gå til kontakt

Fant du hjelp?

Gi oss gjerne en tilbakemelding. Det betyr mye :)

Vi bryr oss om ditt personvern

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker fra NTE Vis meg mer