Stilguide

Vår stilguide består av retningslinjer til oppsett, skrivemåte og visuell utforming på våre analoge og digitale flater.

Digitale flater

Nettsted

Hovedsiden til NTE er nte.no, med ntenett.no som tilleggsside.

Nte.no er et tydelig og brukervennlig nettsted med et intuitivt brukergrensesnitt. Det er lett å bli kunde, gjøre seg kjent med hva som tilbys og melde inn feil. Designet er rent og enkelt. Språket er folkelig og konkret.

Layouten skal til enhver tid ha som formål å fremme budskapet på en effektiv måte. Dette skal gjøres gjennom et moderne og stilrent uttrykk som engasjerer brukeren. Dette gjøres ved å ta i bruk virkemidler som luft og kontrast.

Gjennomgående i NTEs visuelle uttrykk på digitale flater er ”kortene” informasjon presenteres på. Dette skaper en naturlig avgrensning mellom de forskjellige elementene ved bruk av kontrast.

Avstand mellom de ulike komponentene skaper luft som gjør det behagelig å tolke budskapet. Det setter også informasjonen som presenteres i system, og danner et visuelt hierarki.

E-postsignatur

NTE har utviklet en felles mal for e-postsignatur. Dette er gjort i for at vi skal fremstå med en felles profil utad, også i e-postsammenheng. E-postprofilen for NTE består av i hovedsak av 3 linjer, der navn og selskap er uthevet. Vertikal strek brukes for å skille relatert informasjon på samme linje (strektegnet finnes sammen med paragraftegnet på tastaturet, øverst til venstre). Nytt er også at vi har med logo tilpasset riktig filstørrelse og format til e-post.

Når det gjelder telefonnummer, vises det kun nummeret til sentralbordet og eget mobilnummer. I tillegg brukes e-postadresse. Nederst ligger det en fast linje med link til både NTEs webside og sosiale medier. I tillegg følger det med en disclaimer som har til formål å forhindre brudd på taushetsplikt, samt fraskrive NTE ansvar ved virusoverføring og innholdet i e-postene.  

Font: Verdana, skriftstørrelse 9, farge: svart

Det er to ulike maler for dere å kopiere og lime inn i deres egen e-postsignatur i Outlook:

Last ned mal til e-postsignatur her

Skjermbilde 2020-05-06 kl. 14.04.57

Webannonsering

  • Profilregler: Alltid forhold deg til NTEs profilregler for font-, farge- og bildevalg.
  • Logo: Digitale annonser skal alltid inkludere NTE-logoen.
  • Innhold: Tilpass innholdet til annonsestørrelse og skjerm.
  • Call to action: Digitale annonser skal alltid inneholde et «call to action»-element – altså et element som oppfordrer kunden til handling. F.eks. en bestillingsknapp.
  • Lenker: Digitale annonser skal alltid linkes inn til en landingsside. Det er foretrukket at denne landingssiden befinner seg på en av NTEs nettsider.
REM - Vi heier på alle digitale cowboyer-970x250px.png

 

Sosiale medier

Facebook

 Facebook er en kanal vi bruker i hovedsak for å dele filmer, bilder og blogginnlegg, samt konkurranser. Det er en kanal hvor innlegg lett kan spres, og dermed nå ut til mange. Mye av det visuelle på Facebook blir preget av kanalens algoritmer og formater. Dermed er det viktig at innholdet som legges ut her blir tilpasset dette slik at formålet med innlegget ikke ødelegges.

Om Facebook

Facebook er en kanal vi bruker i hovedsak for å dele filmer, bilder og blogginnlegg, samt konkurranser. Det er en kanal hvor innlegg lett kan spres, og dermed nå ut til mange.

Mye av det visuelle på Facebook blir preget av kanalens algoritmer og formater. Dermed er det viktig at innholdet som legges ut her blir tilpasset dette slik at formålet med innlegget ikke ødelegges.

Navnet til Facebooksiden er NTE, men dersom vi skal tagges er det @ntegrontforsprang som er brukernavnet. 

Bannerbildet bør være relevant, og gjerne bestå av en film som fanger oppmerksomheten til de som besøker siden.

Skjermbilde 2021-02-10 kl. 09.55.49.png

 

Huskeregler for deling av innhold på Facebook

Alle innlegg skal inkludere en link, bilde eller video.
Tone of voice – uformelt, enkelt og engasjerende språk.
Hva ønsker du å oppnå med innlegget? Tilpass språk til målet: Lenkeklikk / Likes, kommentarer, delinger / Bilde- eller videovisninger. Tekstmengde i bildebruk skal ikke overstige 20 % dersom det skal være mulig å fremme innlegget senere.


Innspill til godt innhold:

  • Video og bilder er gode formater
  • Oppfordre til å tenke deling
  • Bruk kort og konsis tekst

Retningslinjer for Facebookannonsering

  • Bildeformat: 1200x630 px.
  • Tekstmengde i bilde – maks 20%.
  • Bruk segmentering/målretting.
  • Velg et hensiktsmessig budsjett og annonseperiode. Helst totalbudsjett og ikke daglig.
  • Kontakt markedsavdelingen dersom du ikke har innloggingsinformasjon.

Instagram

Huskeregler for deling av innhold på Instagram
Alle innlegg må inneholde eet bilde. Bildet må være tydelig, og ha et interessant eller inspirerende motiv.

Tone of voice - uformelt, enkelt og engasjerende språk. Vær kort og konsis.

Bruk @navn for å nevne andre Instagram-brukere, og #emneknag for å kategorisere innholdet.

Dersom det opprettes egne emneknagger for NTE må disse følges opp.
Instagram bruker samme verkøy og samme retningslinjer for annonsering som Facebook.

insta.640x400

Analoge flater

NTEs kanalstrategi for analoge kanaler inneholder retningslinjer for printannonser, trykksaker, standmateriell, skilt, arbeidsklær og biler.

Printannonser

Huskeregler for oppsett av printannonser:

Profilregler: Alltid forhold deg til NTEs profilregler for font-, farge- og bildevalg.

Logo: Printannonser skal alltid inkludere NTE-logoen.

Utfyllende informasjon: En printannonse må ha mer utfyllende informasjon enn en webannonse, da den ikke kan linkes direkte til en landingsside.

Kontaktinformasjon: Printannonser skal alltid inneholde kontaktinformasjon til relevant nettside, og evt. kundeservice eller andre kanaler dersom det er relevant. Da følges fast logooppsett med nettadresse og telefonnummer.

NTE annonser

Trykksaker

Ved produksjon av trykksaker er det en del faktorer man bør tenke på i tillegg til det visuelle innholdet. Papirvalg, papirtykkelse og papirformat er eksempler på det.
Retningslinjer for produksjon av trykksaker

For å oppnå et mest mulig helhetlig uttrykk har vi utarbeidet noen retningslinjer for produksjon av trykksaker. Fargegjengivelser vil variere etter papirtype, trykkeri og produksjonsmetode. Det kan man unngå ved å velge samme løsning hver gang:

  • Valg av papir: Velg papir som signaliserer kvalitet og omtanke for miljøet. NTE bruker gjerne papirtypen Edixion, som har en matt overflate. Edixion Offset er hvitt ubestrøket, standard offsetpapir med god stivhet og bildegjengivelse. For litt mer glans anbefales papirtypen MultiArt Silk – et trefritt, hvitt bestrøket papir med silkematt overflate, som gir god lesbarhet og bildegjengivelse. Høyglanset papir unngås.
  • Papirtykkelse: Papirtykkelsen må være stødig nok; minimum 150 gr til en A4 trykksak og 200 gr til et enkelt A5 kort. Til avisløsning kan 80 gr Edicton benyttes.
  • Papirformat: Standard A-formater kan være nødvendig av praktiske årsaker. Men vi etterstrebet å vise kreativitet, gjerne gjennom annerledes format – for eksempel panoramauttrykk (bredt format) eller skyskraperuttrykk (smalt og høyt format).
  • Trykkeriet: Trykktjenester har en oppstartskostnad, så det lønner seg å trykke mange nok i første omgang. Ved et lite antall kan digital print lønne seg fremfor tradisjonell offset trykking.

Be om anbefaling og tilbud fra leverandør.

NTE_DM_BergheimAmfi-1

Layout

Retningslinjer for layout tillater 4 ulike oppsett. På denne møter sørger vi for at alle annonser og materiell fra NTE blir mest mulig likt for hver gang. 

Oppsettet for layout baserer seg på det gyldne snitt (eller den gyldne spiral). Dette er kort fortalt en mal som viser hva det menneskelige øyet synes er behagelig å se på. 

gyldnesnitthei

Standmateriell

For standmateriell bør man tenke på materiellets levetid, og velge en utforming og profil i henhold til formålet. Hvor skal du bruke det, hvem er målgruppen, og skal det brukes på flere typer arrangementer?

Huskeregler for oppsett av standmateriell

  • Profilregler: Alltid forhold deg til NTEs profilregler for font-, farge- og bildevalg.
  • Logo: Standmateriell skal alltid inkludere NTE-logoen.
  • Layout: Tenk spesielt på plassering av budskap og avsender for å sikre synlighet på standen, f.eks. er nedre del av en rollup lite synlig?
  • Holdbarhet: Standmateriell bør lages så generelt at det kan gjenbrukes over lengre tid, og i flere sammenhenger. Man kan gjerne ta utgangspunkt i overordnede budskap og profilbilder, eller overordnede konsepter for produktområdene o.l.
  • Utlån: Generelt standmateriell med ren NTE-profilering kan lånes hos kommunikasjonsavdelingen.
NTE stand
standeksempel

Skilt

Alle bygg NTE eier skal skiltes.
Valg av skiltløsning er avhengig av størrelse på bygg, type virksomhet og lokale retningslinjer.
Vi har i hovedsak tre varianter av skilt som brukes:

  • Frittstående bokstaver og logoelement med lys
    Løsningen er blant annet brukt på hovedkontoret.
  • Frittstående bokstaver med indirekte belysning
    Lyskaster monteres over eller under skiltet – benyttes på de fleste avdelingene.
  • Plateskilt med foliert logo
    Løsningen kan brukes på kraftstasjoner, lager o.l.
nte-stilguide-skilt1
nte-stilguide-skilt2

Arbeidsklær

Du kan bestille nye arbeidsklær på intranett, her finner du et bredt utvalg av klær både til praktisk arbeid og mer formelle behov. Skal du anskaffe klær utover dette er det viktig å forholde seg til NTEs retningslinjer for logo-, font- og fargebruk. Logo kan gjerne plasseres på en smakfull, men synlig måte.

Les mer om NTEs profil
Les mer om fargebruk

nte-stilguide-klr

Biler

Nedenfor finnes eksempler på grunndekor til bil. Enkelte deler av bilene kan være åpen for kampanjefelt, men bildekor skal i all hovedsak følge gjeldende retningslinjer for NTEs profil. Det kan være profilerende budskap eller konkrete produkt fra våre forretningsområder.

Les mer om bilder
Les mer om logobruk
Les mer om farger

Bildekor

 

Bildekor