Effektiv og sikker elbil-lading

​Vanlige stikkontakter er ikke konstruert for den intensive belastningen daglig lading av elbil medfþrer.
Far og sĂžnn setter inn ladekabel i elbil

Det virker lettvint Ä bare plugge elbilen rett den stikkontakten du har fra fÞr, men noen Ärs erfaring har vist flere branntillÞp ved lading pÄ vanlig stikkontakt. Daglig lading av elbil medfÞrer mye stÞrre belastning pÄ stikkontakten enn det den er konstruert for. Dermed kan det oppstÄ varmgang og branntillÞp. Nye forskrifter sier derfor at stikkontakten mÄ vÊre pÄ en egen 10A-kurs med en spesiell type jordfeilbryter. Med denne lÞsningen fÄr du ikke ladet mer enn ca 13 km rekkevidde i timen.

Overbelastning medfĂžrer varmgang

— Dette betyr lengre ladetid og dermed mindre effektiv opplading. Full opplading vil ta lengre tid, noe det da ikke alltid blir tid til mellom kjĂžreturene, forklarer markedsomrĂ„deleder Georg Grongstad i NTE Elektro. 

Irriterende, selvfÞlgelig, men Grongstad har ogsÄ en lÞsning pÄ problemet: 

— For Ă„ ivareta bĂ„de effektivitet og brannsikkerhet anbefaler jeg alle som eier en elbil eller en ladbare hybrid Ă„ installere en egen ladestasjon egnet for lading. Med en ladestasjon kan du lade med opptil 22kW, noe som tilsvarer ca 110 km rekkevidde pĂ„ Ă©n time.

Du kan ogsÄ kjÞpe og installere sÄkalte industri-kontakter som er laget for belastning pÄ 16-ampere, men standardiserte elbilladere fungerer best.

Zaptec lader montert pÄ en vegg

NTE Elektro har avdelinger i Namdalen, Steinkjer, Verdal, Levanger, StjĂžrdal og Trondheim.

Bestill elbil-lader her!

Motta push-varsler fra NTE

FĂ„ varsler i nettleseren med siste nytt og oppdateringer fra NTE

Ved aktivering gir jeg mitt samtykke til Ä motta push-varsler i nettleseren med siste nytt og oppdateringer fra NTE basert pÄ mine kundedata. Se vÄr personvernerklÊring.