Tilgjengelig døgnet rundt, året rundt
På nettverksovervåkningssenteret i NTE er det alltid folk på vakt. Det er en trygghet for deg som kjøper internett og datasentertjenester fra oss.
– Det betyr ganske enkelt at det er folk på jobb absolutt hele tiden for å følge med på at alt fungerer slik det skal.
Jan Karlsen er leder for NTEs nettverksovervåkningssenter; eller NOC-en som det kalles på folkemunne. Sammen med 7 ansatte som går i døgnkontinuerlig turnus har han ansvaret for at internettet alltid fungerer.
– Det tar ikke mange minutter uten internett før mange bedrifter begynner å få utfordringer, sier Jan. – Vi ser at det stilles stadig høyere krav til IT-sikkerhet både på jobben og på hjemmekontoret, og da er det viktig å ha en leverandør du kan stole på.
Får hjelp umiddelbart
Carl-Oscar Myrslo, Arild Hembre og Jan Karlsen
For nedetid koster penger, og konsekvensene kan være store hvis nettet forsvinner.
– Siden vi alltid har folk som overvåker nettet, er vi bedre rustet til å identifisere og stoppe trusler før de kan forårsake problemer, forklarer Jan.
Rent praktisk betyr det at det alltid sitter noen og følger med på de 8 dataskjermene som viser sanntidsinformasjon om alt fra strømbrudd til ytelsesproblemer som kan påvirke hastigheten og stabiliteten i nettet. Teamet på NOC-en kan analysere problemer, utføre feilsøking og løse problemer som dukker opp. Og dukker det opp feil, har de rutiner for å varsle kundene og å kalle ut entreprenører eller montører for å rette opp.
– Det gir rett og slett optimal driftssikkerhet for kundene våre, sier Jan.
Visste du dette?
Det går 1,25 petabyte data i døgnet inn og ut av NTEs fibernett. Det tilsvarer omtrent 25 millioner store arkivskap fylt med dokumenter – hver eneste dag.
I 2022 hadde vi en oppetid på nettet på 99,993 prosent.
De tre vanligste feilene som håndteres på NOC-en er graveskader på fiberen, strømbrudd eller temperaturproblemer.