Trenger ikke bekymre seg for strømprisene

Etter bare to måneder med solceller på taket, kan Toyota Material Handling i Malvik trygt konkludere med at strømregningen allerede har gått ned.

To blide menn med refleksvest med sola mellom seg

– Og det nå på høsten, hvor vi ikke akkurat er bortskjemt med at sola skinner hver dag, sier Erlend Stegavik, som er operativ leder støttefunksjoner i bedriften. 

Kjører du E6 sørover mot Trondheim, kan du ikke unngå å legge merke til industriutbyggingen som skjer i Malvik. Toyota Material Handling, som er den ledende aktøren innen truckbransjen i Norge, grep anledningen og flyttet hovedkontoret fra Lade til Vikaune Industripark.  

– Ennå mens bygget var på tegnebrettet, tenkte vi på at dette skulle bli et bærekraftig, sier Erlend. 

Smilende mann med refleksvest

Det resulterte blant annet i at de forsterket taket så det kunne tåle vekten av solcellepanel og at de monterte skap i teknisk rom til utstyret som følger med et solcelleanlegg. Nå, 2 år etter innflyttingen, er solcelleanlegget på plass. 

God rådgivning

Toyota Material Handling (TMH) gikk grundig til verks, og spurte 4 tilbydere om å komme med tilbud. 

– Det ble raskt tydelig for oss at vi ville jobbe med NTE, smiler Mathias Haeger, som er markedsansvarlig hos TMH. – Vi fikk gode råd både om hva som var teknisk mulig og hva som var fornuftig, og det føltes veldig trygt å velge dem. 

Profilbilde av Anette-Marie Granerud Sætervik

Anette-Marie Sætervik er energi-og klimarådgiver i NTE, og hun har vært prosjektleder på solanlegget. 

– Sammen landet vi på at det mest hensiktsmessige var et anlegg som dekker ⅓ av taket på bygget, forteller hun. – Det er beregnet at det skal produsere 90 000 kilowattimer (kWh) strøm i året. Det dekker 15-17 % av det årlige strømforbruket til Toyota, og tilsvarer strømforbruket til 3 store eneboliger. 

Solcelleanlegg på tak

Solanlegget ble satt i gang 9. september, og siden da har det produsert jevnt og trutt. På dagtid bruker TMH størstedelen av strømmen selv; både til daglig drift og til lading av elektriske trucker. I tillegg har TMH fått montert opp 7 elbilladere på bygget som de bruker til å lade både firmabiler og privatbiler. Også her tenkte de fremover da de planla bygget, og klargjorde for ytterligere 30 ladere. 

– Det er populært blant de ansatte, så vi er allerede i gang med planlegge utvidelsen, forteller Erlend. 

To menn viser frem to elbilladere

Den egenproduserte strømmen de ikke bruker selv, selger de tilbake til nettet. 

– I helger og ferier, hvor det er lite aktivitet på jobb, går det meste av strømmen til nettet. Det blir klingende mynt i kassen av slikt, smiler Mathias. 

Høye forventninger

TMH er oppriktig opptatt av å ta i bruk bærekraftige løsninger, og å tilby miljøvennlige produkter.  Derfor er de glade for at stadig flere kunder stiller krav til dem om at de skal ha en grønn profil. 

– Vi har høye forventinger til oss selv, og det skulle bare mangle om ikke kunder og leverandører også har det, sier Mathias. – Målet vårt er å være 100 % bærekraftige. Det holder ikke bare å sette mål for fremtiden; det er like viktig at vi gjør miljøtiltak nå. 

Smilende mann med briller og refleksvest

Toyota Material Handling brukte totalt 1,2 millioner kroner på solcelleanlegget sitt. Summen inkluderer alt som er lagt til rette for en fremtidig utbygging. 

– Da vi regnet på det, lå strømprisen på 80 øre per kilowattime, forteller Erlend. – Da kom vi frem til at vi ville bruke 9 år på å betale ned anlegget - og anlegget i seg selv har en estimert levetid på 30-40 år. 

Nå som strømmen i perioder er dyrere, kan det ta kortere tid å betale ned investeringen. 

To menn foran en ansamling med trucker

– Vi er veldig glade for at vi kjøpte solcelleanlegget, sier Erlend; og særlig hvis vi får strømpriser i nærheten av det folk sør for Dovre har. Vi har utelukkende gode erfaringer med NTE, og kan varmt anbefale andre interesserte i å ta en prat med dem.

Vil du vite mer om solceller? Ta kontakt!

Hei 👋 Trenger du hjelp? Chat med oss.