Hva kan vi hjelpe deg med?
Feilmeldinger
Her ser du våre kjente feilmeldinger og planlagte utkoblinger for tv og bredbånd.
For å få informasjon og oversikt over strømbrudd der du bor, må du kontakte ditt nettselskap. De fleste nettselskapene har god informasjon om dette på nettsidene sine.
De fleste strømkundene til NTE har en av følgende nettselskaper:
Strøm
Viktig informasjon for strømfaktura februar 2022.
Vi har dessverre hatt en feil i faktureringen for februar hvor det er blitt fakturert for mye. Vi har sendt ut ny faktura i midten av mars med korrigert og riktig pris. Les mer her.
Logg inn på Min side for å få en god og oversiktlig fakturaforklaring.
Fakturaen viser totalbeløp med opplysninger om kundenummer, abonnement og betalingsdetaljer som KID og kontonummer.
Den viser også produktene dine, fordelt på månedens kostnad til strømforbruk og nettleie.
KID- (kundeID-nummer) og kontonummer finner du på din siste faktura fra oss. Faktura kan du laste ned fra Min Side på www.nte.no. Hvis du har et bindestrek ( - ) på slutten av KID-nummeret på din faktura, må denne være med når du fyller ut KID nummeret. Får du ikke mulighet til å skrive bindestrek i mobilbank, vil dette være mulig å gjøre i nettbank (selv på mobil, i nettleser). Det tar vanligvis 2-3 dager fra betalingen din blir godkjent i nettbanken til beløpet er registrert hos oss.
Dersom du har eFaktura vil du ha tilgang til dine faktura i nettbankens eFakturaarkiv. I banken blir de liggende 17 måneder bak i tid. Du kan også se fakturaene dine og laste ned kopi av faktura fra Min Side på www.nte.no, både for strømabonnement og bredbånd.
Vi sender alltid faktura med gyldig KID- og kontonummer, uansett om du mottar faktura på papir, e-post eller som eFaktura. Hvis du har problemer med innlogging i nettbanken må du kontakte banken din.
Om du ønsker å be om betalingsutsettelse gjør du dette ved å logge inn på Min side her.
Det gies inntil 30 dager utsettelse.Utsettelse kan gies dersom forfall ikke har passert, eller du har én eller flere ubetalte fakturaer.
Du endrer selv forfallsdato i din nettbank etter avtalen er endret på Min side.
Hvis du ikke har bruker på Min side, kan du enkelt opprette bruker. Det du trenger er kundenummer og målernummer. Det finner du på dine tidligere fakturaer fra oss.
Om du logger deg inn på Min side finner du alle dine fakturaer der.
Hvis du ikke har bruker på Min side, kan du enkelt opprette bruker. Det du trenger er kundenummer og målernummer. Det finner du på dine tidligere fakturaer fra oss.
Om du ønsker å endre din fakturaadresse gjør du det enkelt ved å logg inn på Min side.
Hvis du ikke har bruker på Min side, kan du enkelt opprette bruker. Det du trenger er kundenummer og målernummer. Det finner du på dine tidligere fakturaer fra oss.
Bankene holder nå på å innføre "eFaktura 2.0". Dette er en landsdekkende endring.
Innføringen av eFaktura 2.0 innebærer at eFaktura vil bli sendt i nettbanken til den som står som juridisk eier av abonnementet. Dette omtales som "Ja takk til alle" eller "Alltid eFaktura", avhengig av hvilken bank eller betalingsapp du har. Reserverer du deg mot eFaktura fra NTE, vil vi sende faktura per post. Dette medfører fakturagebyr.
Hvis noen andre skal betale for ditt abonnement, som for eksempel en partner, må du kontakte oss slik at vi får registrert dette. Vedkommende må da også velge "Ja takk til alle" for å få faktura fra oss som eFaktura.
Les mer om endringene her: www.efaktura.no/privat
Alle strømkunder i Norge betaler for elsertifikater. Det er en lovpålagt kostnad som støtter produksjonen av fornybare energikilder som vannkraft, solenergi og vindkraft.
Selv i vannkraftlandet Norge kommer bare halvparten av all energien vi bruker fra fornybare kilder. Resten av energien vi bruker kommer fra energikilder som bidrar til å øke Co2-innholdet i atmosfæren, for eksempel olje, naturgass og kull.
For å oppmuntre kraftprodusenter til å investere i fornybar energi, går inntektene fra elsertifikatene til kraftprodusenter som produserer fornybar energi.
Elsertifikatordningen er altså en økonomisk støtteordning som gjør det mer lønnsomt for kraftprodusenter å investere i kraftproduksjon basert på vann, vind, sol og bioenergi.
Kostnadene for elsertifikat inngår i strømprisen.
Hvis du vil være med og få flere til å produsere fornybar kraft, kan en opprinnelsesgaranti være vegen å gå. En opprinnelsesgaranti er en garanti for at det produseres like mye fornybar energi i kraftverkene til NTE som den mengden husholdningen din kjøper fra oss. Kjøper du strøm med opprinnelsesgaranti, bidrar det til mer produksjon av fornybar kraft. Og jo flere som kjøper opprinnelsesgarantier, desto mer fornybar strøm produseres det. Hvis mange nok forbrukere kjøper opprinnelsesgarantier, vil det påvirke kraftbransjen og bidra til en økt satsing på fornybar energi.
Logg deg inn på Min side for å melde flytting til en ny adresse, raskt og enkelt.
Hvis du ikke har bruker på Min side, kan du enkelt opprette bruker. Det du trenger er kundenummer og målernummer. Det finner du på dine tidligere fakturaer fra oss.
Logg deg inn på Min side for å melde flytting til en ny adresse, raskt og enkelt.
Hvis du ikke har bruker på Min side, kan du enkelt opprette bruker. Det du trenger er kundenummer og målernummer. Det finner du på dine tidligere fakturaer fra oss.
Ja, hvis strømavtalen står i ditt navn. På grunn av personvern så kan du kun koble til Fjutt så lenge du selv har inngått strømavtalen.
Kun under oppsett! Når Fjutten er satt opp trenger den kun strømmen den får gjennom HAN-porten i strømmåleren.
Åpning av HAN-porten bestilles hos nettleverandør, ofte på deres kundesider. Mer informasjon finner du her: https://nte.no/fjutt/han-port
I utgangspunktet ikke, da det kan føre til at Fjutten ikke får nok strøm. Alternativt kan ekstern strømforsyning kobles til USB-inngangen på enheten.
Fjutten kan returneres til:
NTE Marked
Sjøfartsgata 3, 7714 Steinkjer
Fjutt har som andre strømavtaler 14 dagers angrefrist. Fjutt har heller ingen bindingstid, og kan derfor sies opp når som helst.
Ja, det kan du! Du kan ha en Fjutt i hver strømmåler. I appen kan du enkelt endre hvilken strømmåler som er synlig.
Ja, klart du kan! Fjutten kan brukes i alle AMS-målere, og du kan enkelt endre hvilken strømmåler som er synlig i appen.
Nei. Per dags dato selger vi bare Fjutt sammen med en spotprisavtale.
Ja, det kan du. Vi har ingen bindingstid med Fjutt, så i dette tilfelle vil bindingstiden bli kansellert.
Enheten må nullstilles ved å holde inne reset-knappen (mellom USB- og nettverksinngangen bak på enheten) i 5 sekunder, til LED-lyset på forsiden blir grønt. Enheten kan så settes opp på nytt, ved å gå under «mine enheter» i appen og klikke seg inn på enhetens innstillinger, og deretter klikke på «sett opp på nytt» og følge instruksjonene.
Dette er normalt! Alt er som det skal og enheten sender data (gitt at den er koblet til strømmåler, og satt opp mot et trådløst nettverk).
Normal atferd når enheten lades opp. Den kan trenge opp mot 30 min ladetid etter å ha blitt koblet til strømmåleren, men som regel går det ganske fort. Når den er ladet opp, slukker lyset for vanlig drift.
Dersom det ikke strømbrudd, Fjutt fortsatt er tilkoblet strømmåleren, og det ikke er brudd i wifi-tilkoblingen, er det sannsynligvis et problem i app. Du kan påse at siste versjon av appen er installert.
HAN-porten er mest sannsynlig ikke åpnet. Dette kan bestilles hos nettleverandør. Om enheten slutter å lyse etter å ha blinket gult, er alt normalt og enheten er klar for bruk.
Som oftest er dette i forbindelse med at sikringsskapet er langt unna trådløs nettverksruter (for eksempel utendørs), eller ved mangel på dekning inni sikringsskap. Vi anbefaler alltid at enheten står utenfor sikringsskapet, gitt at den står beskyttet mot vær og vind.
Kilden forsyner ikke Fjutten med nok strøm under oppsett. Prøv en annen strømkilde (for eksempel en USB-lader)
Når LED-lyset blinker rødt er enheten allerede satt opp på et tråløst nettverk, og den forsøker å koble til dette nettverket. Når LED-lyset er grønt, lykkes enheten med å koble til nettverket.
Prøv å nullstille enheten ved å holde inne reset-knappen (mellom USB- og nettverksinngangen bak på enheten) i 5 sekunder, til LED-lyset på forsiden blir grønt
Introduksjon
Kundeappen er en ny digital kundefront for NTE sine kunder. I tillegg til å gi deg oversikt over dine kundedata, strømpris, strømforbruk og kundeservice, vil appen tilgjengeliggjøre nye produkter og tjenester NTE vil komme med i fremtiden. Eksempler på dette kan være lokal strømproduksjon fra solceller og lagring av strøm på batteri.
Har husholdningen flere avtaler tilknyttet NTE via ulike personer, kan disse enkelt legges til slik at alle i husholdningen har en totaloversikt mot sitt kundeforhold med NTE.
Bruk av appen
Det avgis med dette aksept til å motta informasjon fra NTE Marked AS sin kundeapp. Informasjon vil være via innhold presentert i appen og varslinger om denne tjenesten er aktivert.
Det lagres ingen personopplysninger og innhold som vises i appen er relatert til ditt eksisterende kundeforhold med NTE. Eventuell kontakt med kundesenteret kan lagres for å kunne gi deg personlig oppfølging og bedre service.
NTEs kundeapp er utviklet for å fungere på iOS og Android, og kan lastes ned via Appstore og Google Play. Den er tilpasset ulike versjoner av disse operativsystemene og ulike telefoner, men NTE kan ikke garantere for at alle versjoner (spesielt eldre versjoner) og alle type telefoner vil være egnet for bruk av appen.
Oppgraderinger og nye versjoner vil forekomme. Oppgraderinger kan skje uten at du blir varslet, mens nye versjoner vil bli opplyst via Appstore og Google Play sine standard rutiner.
HAN-porten
Dersom det er behov for å åpne HAN-porten i sikringsskapet, må dette avtales med ditt nettselskap.
Vilkår for deltakelse i pilotprosjekt
Jeg samtykker til at NTE Marked som leverandør innhenter og behandler personopplysninger i forbindelse med forskningsprosjektet. Personopplysninger vil være knyttet til deg som strømkunde og forbruksmønster vi henter ut fra dine strømdata.
Formålet med å innhente forbruksdata er å analysere bruksmønster i strømforbruk og eventuelle endringer som oppstår når pilotkundene får direkteinformasjon om strømforbruket sitt. Prosjektet vil gjennom ulike formidlingskanaler forhåpentligvis kunne avdekke hvilke type løsninger som er best egnet for å motivere til strømsparing. Samtykket kan når som helst trekkes tilbake ved å sende mail til pilotprosjekt@nte.no at du ønsker å trekke deg fra prosjektet.
Data for strømforbruk hentes ut fra din strømmåler, gjennom HAN-port, og ut i en skyløsning via tredjepart samarbeidspartner. Disse data vil kun brukes i forskningsøyemed og vi står ansvarlig for å sørge at dette etterfølges. HAN-porten er låst og du må selv ta kontakt med sin nettleverandør for å få denne åpnet.
Hark Technologies AS erklærer at EcoMonitor er i overensstemmelse med direktiv 2014/53/EU. Hele samsvarserklæring er tilgjengelig her
Tv og internett
Logg inn her: altibox.no/minesider
Hvis du ikke har vært inne på Mine Sider før må du trykke på lenken "aktiver konto og få tilgang" før du forsøker å logge inn. Da får du en engangs-e-post med en lenke for å aktivere brukeren din. Deretter får du en SMS med passord tilsendt din mobiltelefon, som du kan logge inn med.
Husker du ikke ditt passord? Trykk på "glemt passord", og du vil få tilsendt en verifiseringskode på e-post. Har du ikke mottatt en e-post, gå tilbake og sjekk at du har oppgitt e-posten du er registrert med. Bruk deretter verifiseringskoden til å sette et nytt passord og logg inn.
Har du fremdeles problemer med å logge inn? Ta kontakt med oss i kundeservice på telefon 741 50 200, i chat her på nettsiden vår, eller Facebook Messenger.
Vi anbefaler at du benytter 5 GHz (5G) for høyest mulig internetthastighet til din enhet, gitt at du får inn gode og stabile signaler på det nettverket. Gjør du ikke det anbefaler vi å sette enheten din på 2,4 GHz-nettverket (2G).
5G har kortere rekkevidde enn 2G, men 2G har lavere internetthastighet, og takler kun hastigheter opp mot 100 mbps.
Dersom rekkevidden til 5G-nettverket ditt ikke når frem dit du står, kan du benytte 2G istedenfor 5G. Da vil 2G gi deg bedre hastighet på nedlastingen enn hva 5G får til fra samme avstand.
Et alternativ er å koble til eksternt utstyr som en ekstra ruter eller Google Nest Wifi for å utvide rekkevidden av det trådløse nettverket i huset.
Hastighetstesting på speedometer:
Du har mulighet til å sjekke at du får hastigheten du skal ha ved å gå på speedometer.altibox.no og måle her med en enhet (mobil, PC, annet). Målinger kan variere avhengig av hvilken enhet det måles med, forbindelsen og mye mer.
Hvis du måler hastighet som er dårligere enn forventet (Altibox pleier å ha en 10% feilmargin), så kan du melde dette inn til vår Kundeservice og få hjelp til å feilsøke. På denne måten unngår vi misforståelser. Hastighetstesten må utføres ved hjelp av kabel (ethernet, CAT5E eller nyere) direkte i en hjemmesentral, om nødvendig i bromodus (bridge). Bromodus kan være nødvendig for å utelukke at andre enheter er tilkoblet hjemmesentralen og tar opp båndbredde, samt utelukke at du er tilkoblet WiFi, eller lignende situasjoner.
Ekstra tips til hastighetstesting:
Vi anbefaler deg å måle med en PC som er tilkoblet strøm. Dette fordi flere laptoper har strømsparemodus når den ikke er tilkoblet strømkabelen, som gjør at den ikke gir full ytelse, og dermed kan gi en upålitelig måling.
Det er lurt å teste med flere kabler og flere PC-er hvor det er mulig, da det kan være en av disse som er skadet/slitt og at det kan gå ut over hastighetsmålingen.
Vi anbefaler også å utføre hastighetsmåling på ulike nettsider, som for eksempel nettfart.no eller liknende for å sammenligne om den ene nettsiden måler bedre hastigheter enn den andre. Vi erfarer at Windows PC måler bra på speedometer.altibox.no , mens Apple Mac gjør det bedre mot nettfart.no.
Til slutt anbefaler vi også å teste med forskjellige nettlesere – Google Chrome gir ofte bra resultater, det samme gjør Windows Edge. Vi har dårligere erfaringer med nettlesere som Safari, Internet Explorer og Firefox, og anbefaler derfor ikke disse.
Slå av og på strømmen på hjemmesentralen ved å trekke ut strømkabelen og sett den inn igjen etter noen sekunder.
Utfør en full restart av hjemmesentralen ved å bruke en binders eller en nål til å trykke inne resetknappen på hjemmesentralen.Hold inne i 20 sekunder til den restarter. Resethullet finner du på baksiden av hjemmesentralen.
Vi har ikke support på egen ekstern router. Ta derfor kontakt med forhandler av denne.
For å være sikker på at problemet ikke skyldes enn "tyv" i ditt nettverk, er det lurt å slå av av det trådløse nettverket og koble fra andre enheter for å sjekke om problemet løser seg da. Da sikrer du at ingen andre enheter stjeler kapasitet, og på den måten er årsaken til at du opplever lav hastighet.
Forsikre deg gjerne om at programmer som krever mye bredbåndskapasitet ikke er aktiv på maskinen du opplever dårlig hastighet med. Dette kan for eksempel være fildelingsprogrammer eller antivirusprogrammer.
En del ganger kan problemet være knyttet til en spesiell enhet, om du har mulighet er det derfor fint om du kan teste om problemet er det sammen også på andre enheter. Opplever du kun dette på en spesifikk PC/Mac vil ofte en restart av denne løse problemet.
Vi anbefaler å hastighetsteste med forskjellige nettlesere, da testing viser at dette utgjør en forskjell. Vi opplever at chrome gir best resultater mot speedometer-siden til Altibox og andre nettsider, så denne nettleseren anbefales stort sett. Alternativt kan Edge nettleser brukes. Vi er kjent med at nettlesere som Safari, Internet Explorer og i noen tilfeller Firefox kan levere dårligere hastigheter.
Grunnen til at det kan varierer i hastighet på nettlesere er flere. Noen nettlesere er mer oppdaterte og effektiviserte, slik at hastighetsprogrammer som lastes inn i nettleseren jobber og flyter bedre under testen. Hastighetstestene kjører også på en applikasjon inne i nettleseren, oftest HTML5 eller Flash, og disse kan også gjøre at hastigheter varierer om de ikke er oppdaterte.
Logg på Mine Sider for å se driftsmeldinger for ditt område.
Prøv nettet med en annen laptop eller mobiltelefon.
Du kan enten bruke NTEs Webmail eller en tredjeparts e-postklient for å få tilgang til e-posten din. Du kan opprette en e-postadresse på Mine Sider. (Fra mars 2022 kan du opprette én ny e-postadresse for hvert kundenummer.)
Webmail finner du på https://mail.altibox.no . Der kan du logge inn med e-postadresse og passord for å få tilgang til e-post, kalender og kontakter.
E-postkontoen kan også settes opp i en e-postklient, som f.eks. Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird, eller diverse e-post-apper i Android/iOS. Da får du tilgang til din e-postkonto på en tredjeparts e-postklient.
Innstillinger for generelt oppsett, og spesifikt for noen av de mest brukte e-postklientene, finnes på Altibox.no; www.altibox.no/privat/kundeservice/e-post/epost-oppsett
Du kan sende vedlegg på opptil 25 MB, men det er avhengig av at mottaker også godtar dette. Dersom mottaker for eksempel kun godtar 10 MB vil e-posten stoppes hos mottaker.
Nye kunder hos Altibox blir tilbudt gratis e-posttjeneste og kan opprette en gratis e-postadressse. Kunder som allerede distribuerer flere e-postadresser kan beholde og administrere disse. Alle må logge på den gjeldende e-postadressen sin minst en gang hver 6. måned for å ikke miste tilgangen til den. Til slutt vil e-postadressen slettes. Her finner du Spørsmål om Altibox e-post.
Skal du flytte? Her kan du lese mer om hvordan du melder flytting, hva du gjør med eventuelt utstyr, og hva som skjer om du skal si opp.
Alle våre produkter og tjenester har oppsigelsestid på en måned regnet fra utløpet av inneværende måned som standard.
12 måneders bindingstid kan gjelde i enkelte tilfeller. Er du usikker på om du er i bindingstid så er det bare å ta kontakt med kundeservice for svar.
Vi kan også hjelpe deg med å tilpasse abonnementet hvis dine behov har endret seg.
For å si opp abonnement må du kontakte oss på telefon 74150200 eller sende en epost til kundeservice@nte.no
Det er mulig å sette abonnementet på pause etter endt bindingstid, maximalt 6 mnd. Pausen kan først tre i kraft etter inneværende måned + en måned (lik oppsigelsestid) etter at vi har fått beskjed om dette.
Vi opplevde dessverre utfordringer med utsending av eFaktura for enkelte av våre bredbåndskunder i mars 2022.
Hvis du mottok din faktura på e-post eller papir må du betale denne som normalt.
Trenger du kopi av din faktura finner du dette på Mine Sider: altibox.no/minesider
Oppdatert 06/04/22:
Har du valgt kompensasjon på 100 kroner fremfor poeng på Mine Sider for manglende TV 2-tjeneste? Beløpet vil komme med på fakturaen din som du mottar i mai. Du får kompensasjonen etterskuddsvis. Den vil gjelde fra og med april til en ny avtale med TV 2 trer i kraft.
KID- (kundeID-nummer) og kontonummer finner du på din siste faktura fra oss. Faktura kan du laste ned fra Min Side på www.nte.no.
Hvis du har et bindestrek ( - ) på slutten av KID-nummeret på din faktura, må denne være med når du fyller ut KID nummeret. Får du ikke mulighet til å skrive bindestrek i mobilbank, vil dette være mulig å gjøre i nettbank (selv på mobil, i nettleser).
Det tar vanligvis 2-3 dager fra betalingen din blir godkjent i nettbanken til beløpet er registrert hos oss.
Dersom du har takket ja til et pakketilbud med både internett og tv, gjelder egne betingelser. Slike tilbud har ofte 12 måneders bindingstid fra oppstart av tjenesten. Etter endt bindingstid gjelder ordinær oppsigelsestid.
Samtlige bredbåndsprodukter og -tjenester har en oppsigelsestid på en måned fra slutten av måneden du sier opp. Dette gjelder også i slutten for bindingsperioden din.
Vi sender alltid faktura med gyldig KID- og kontonummer, uansett om du mottar faktura på papir, e-post eller som eFaktura.
Hvis du har problemer med innlogging i nettbanken må du kontakte banken din.
Bankene holder nå på å innføre "eFaktura 2.0". Dette er en landsdekkende endring.
Innføringen av eFaktura 2.0 innebærer at eFaktura vil bli sendt i nettbanken til den som står som juridisk eier av abonnementet. Dette omtales som "Ja takk til alle" eller "Alltid eFaktura", avhengig av hvilken bank eller betalingsapp du har. Reserverer du deg mot eFaktura fra NTE, vil vi sende faktura per post. Dette medfører fakturagebyr.
Hvis noen andre skal betale for ditt abonnement, som for eksempel en partner, må du kontakte oss slik at vi får registrert dette. Vedkommende må da også velge "Ja takk til alle" for å få faktura fra oss som eFaktura.
Les mer om endringene her: www.efaktura.no/privat
Har du fått din aller første faktura, og lurer på hvorfor beløpet er noe annet enn avtalt i din kontrakt?
Forklaringen er enkel: Det faktureres alltid mer enn én måned på første faktura.
Ved å se på side 2 av fakturaen din kan du se fakturagrunnlaget og for hvilken periode den gjelder for. Da vil det stå oppført dato sammen med grunnlaget for totalbeløpet.
Dersom du har eFaktura vil du ha tilgang til dine faktura i nettbankens eFakturaarkiv. I banken blir de liggende 17 måneder bak i tid. Du kan også se fakturaene dine og laste ned kopi av faktura fra Min Side på www.nte.no, både for strømabonnement og bredbånd.
Hvis du ikke har andre forfalte fakturaer, kan du fram til forfallsdato utsette betalingsfristen på din faktura med opp til 14 dager. Du kan utsette betaling av opp til 10.000 kroner.
Du endrer selv forfallsdato i din nettbank etter avtale.
Logg inn på "Mine sider" for å utsette betalingsfristen på din faktura eller ta kontakt med kundeservice.
Kontonummer for betaling av fakturaer til NTE er 1506 43 51408.
Vi anbefaler at du benytter 5 GHz (5G) for høyest mulig internetthastighet til din enhet, gitt at du får inn gode og stabile signaler på det nettverket. Gjør du ikke det anbefaler vi å sette enheten din på 2,4 GHz-nettverket (2G).
5G har kortere rekkevidde enn 2G, men 2G har lavere internetthastighet, og takler kun hastigheter opp mot 100 mbps.
Dersom rekkevidden til 5G-nettverket ditt ikke når frem dit du står, kan du benytte 2G istedenfor 5G. Da vil 2G gi deg bedre hastighet på nedlastingen enn hva 5G får til fra samme avstand.
Et alternativ er å koble til eksternt utstyr som en ekstra ruter eller Google Nest Wifi for å utvide rekkevidden av det trådløse nettverket i huset.
Hastighetstesting på speedometer:
Du har mulighet til å sjekke at du får hastigheten du skal ha ved å gå på speedometer.altibox.no og måle her med en enhet (mobil, PC, annet). Målinger kan variere avhengig av hvilken enhet det måles med, forbindelsen og mye mer.
Hvis du måler hastighet som er dårligere enn forventet (Altibox pleier å ha en 10% feilmargin), så kan du melde dette inn til vår Kundeservice og få hjelp til å feilsøke. På denne måten unngår vi misforståelser. Hastighetstesten må utføres ved hjelp av kabel (ethernet, CAT5E eller nyere) direkte i en hjemmesentral, om nødvendig i bromodus (bridge). Bromodus kan være nødvendig for å utelukke at andre enheter er tilkoblet hjemmesentralen og tar opp båndbredde, samt utelukke at du er tilkoblet WiFi, eller lignende situasjoner.
Ekstra tips til hastighetstesting:
Vi anbefaler deg å måle med en PC som er tilkoblet strøm. Dette fordi flere laptoper har strømsparemodus når den ikke er tilkoblet strømkabelen, som gjør at den ikke gir full ytelse, og dermed kan gi en upålitelig måling.
Det er lurt å teste med flere kabler og flere PC-er hvor det er mulig, da det kan være en av disse som er skadet/slitt og at det kan gå ut over hastighetsmålingen.
Vi anbefaler også å utføre hastighetsmåling på ulike nettsider, som for eksempel nettfart.no eller liknende for å sammenligne om den ene nettsiden måler bedre hastigheter enn den andre. Vi erfarer at Windows PC måler bra på speedometer.altibox.no , mens Apple Mac gjør det bedre mot nettfart.no.
Til slutt anbefaler vi også å teste med forskjellige nettlesere – Google Chrome gir ofte bra resultater, det samme gjør Windows Edge. Vi har dårligere erfaringer med nettlesere som Safari, Internet Explorer og Firefox, og anbefaler derfor ikke disse.
Slå av og på strømmen på hjemmesentralen ved å trekke ut strømkabelen og sett den inn igjen etter noen sekunder.
Utfør en full restart av hjemmesentralen ved å bruke en binders eller en nål til å trykke inne resetknappen på hjemmesentralen.Hold inne i 20 sekunder til den restarter. Resethullet finner du på baksiden av hjemmesentralen.
Nettverkskortet må være Gigabit Ethernet for hastigheter fra 100 Mpbs. Nettverkskabel må være CAT-5E eller CAT-6.
For å være sikker på at problemet ikke skyldes enn "tyv" i ditt nettverk, er det lurt å slå av av det trådløse nettverket og koble fra andre enheter for å sjekke om problemet løser seg da. Da sikrer du at ingen andre enheter stjeler kapasitet, og på den måten er årsaken til at du opplever lav hastighet.
Forsikre deg gjerne om at programmer som krever mye bredbåndskapasitet ikke er aktiv på maskinen du opplever dårlig hastighet med. Dette kan for eksempel være fildelingsprogrammer eller antivirusprogrammer.
Nettverkskortet må være såkalt Gigabit Ethernet for hastigheter fra 100 Mpbs og oppover. Nettverkskabelen må være CAT-5E eller CAT-6 for å støtte større hastigheter.
En del ganger kan problemet være knyttet til en spesiell enhet, om du har mulighet er det derfor fint om du kan teste om problemet er det sammen også på andre enheter. Opplever du kun dette på en spesifikk PC/Mac vil ofte en restart av denne løse problemet.
Vi anbefaler å hastighetsteste med forskjellige nettlesere, da testing viser at dette utgjør en forskjell. Vi opplever at chrome gir best resultater mot speedometer-siden til Altibox og andre nettsider, så denne nettleseren anbefales stort sett. Alternativt kan Edge nettleser brukes. Vi er kjent med at nettlesere som Safari, Internet Explorer og i noen tilfeller Firefox kan levere dårligere hastigheter.
Grunnen til at det kan varierer i hastighet på nettlesere er flere. Noen nettlesere er mer oppdaterte og effektiviserte, slik at hastighetsprogrammer som lastes inn i nettleseren jobber og flyter bedre under testen. Hastighetstestene kjører også på en applikasjon inne i nettleseren, oftest HTML5 eller Flash, og disse kan også gjøre at hastigheter varierer om de ikke er oppdaterte.
Elbillading
Introduksjon
Nte.charge365.no representerer en skybasert administrasjons – og betalingsløsning ment for bruk mot elbilladere fra Zaptec.Løsningen viser blant annet om lading er aktiv eller ikke, historikk for forbruk og kostnader. Brukeren kan også bruke websiden til å starte en lading.
Bruk av løsningen
Formålet med løsningen er lading av elbil. For å bruke løsningen må man være registrert med en bruker. Her må navn, adresse, kontaktinfo og et betalingskort registreres. Løsningen kan brukes via pc eller en smarttelefon.Løsningen lagrer personopplysninger og info om betalingskort registrert i systemet. Kostnader relatert til bruk av løsningen kan variere ut ifra ulike brukersteder og avtaler mellom NTE og eier av ladelokasjoner.
Solceller
Prisen på solcelleanlegget vil avhenge av om du skal ha et utenpåliggende eller integrert solcelleanlegg, og hvor stort anlegg du skal ha. Vi ønsker å tilby anlegg som er tilpasset boligens solforhold og strømforbruk. Derfor kan det være vanskelig å anslå prisen på forhånd, men se gjerne på de tre standardpakkene våre for å anslå hva det vil koste for deg. Ber du oss om et tilbud, så gjør vi en analyse og sender deg et pristilbud der du får alle detaljer presentert. Se https://nte.no/solceller for informasjon om de tre solpakkene våre. (Merk at din pakke vil skreddersys ditt spesifikke behov.)
Det er en del snøfall i Norge, og solcellepanelene er tilpasset norske forhold, og de tåler snø. Dessuten er de laget av glass, så snøen vil trolig gli lettere av panelene enn den gjør av taket ditt. Solcellepanelene vil fungere selv om det legger seg et tynt lag snø over. Produksjonen stopper bare hvis det er nok snø til at lyset ikke kommer gjennom. Vi anbefaler at du lar snøen ligge, smører deg med tålmodighet og venter på at den smelter.
Det er to måter du kan betale for våre solcelleanlegg på. Det ene er å betale kontant. Da betaler du hele summen ved bestilling av anlegget. Om du ikke ønsker å betale anlegget ditt kontant, tilbyr vi nå også muligheten til å kjøpe solcelleanlegg på inntil 7 års avbetaling.
Vi legger ikke skjul på at solcelleanlegg er en langsiktig investering. Hvor mye av strømforbruket ditt du vil kunne dekke avhenger av størrelsen på anlegget. Solcelleanlegget vil produsere strøm i flere tiår og det har en levetid på minimum 30 år. Du vil ha glede over det i lang tid! I mellomtiden kan strømprisene øke, både på grunn av inflasjon og på grunn av økte avgifter, investeringer i strømnettet og økt handel av strøm med utlandet. Kostnaden på strøm øker i snitt med ca. 4 % per år. Det betyr at solstrømmen blir et bedre og bedre regnestykke i forhold til strøm du kjøper fra nettet. Solceller har både lang levetid og lang nedbetalingstid, så anlegget må ses på som en fremtidsrettet og langsiktig investering.
Dersom du har planer om å bytte eller oppgradere taket ditt, eller du skal bygge nytt hus, så kan regnestykket se litt annerledes ut. Da skal du likevel gjøre en investering i taket, og solcelleløsninger kan være et alternativ til andre byggematerialer. Kostnaden for bygningsintegrerte solcelleanlegg er ofte på nivå med andre byggematerialer, som for eksempel glass, naturstein, kobber osv. Og i markedet for litt mer eksklusive byggematerialer er solceller blitt konkurransedyktig på pris, målt i kroner per kvm.
For å koble ditt anlegg til strømnettet må du ha en plusskunde-avtale hos nettselskapet. Plusskunde blir du automatisk når du kjøper solcelleanlegg av NTE. Denne avtalen regulerer at du har lov til å levere strøm inn på nettet. Vi tilbyr våre strømkunder kjøp av denne strømmen, slik at du får betalt for å selge strømmen du ikke bruker.
Når du kjøper solcelleanlegg fra oss, får du tilgang til en kundeportal. Der får du oversikt over tekniske data som strømproduksjon, energibesparelser og økonomi. Dataene presenteres i sanntid. I tillegg vil du som er kunde hos oss få oversikt på Min side der du får oversikt over hvor mye strøm du har solgt tilbake til oss.
Installerer du solcelleanlegg som har samme vinkel som hustaket, regnes det normalt ikke som en fasadeendring, så da trenger du ikke å søke. Vanligvis er det heller ikke nødvendig å søke kommunen for installasjon på flate tak.
I enkelte tilfeller, eksempelvis vernede bygninger og spesielle byområder er det egne regler som gjelder, og da må man sjekke dette med kommunen før installasjon.
Vi har faktisk ganske gode solforhold i Norge, og i Trøndelag har vi rundt 1400 soltimer per år (Yr.no). Kombinasjonen av gode solforhold og lav temperatur gjør at vi har god energiproduksjon på solcelleanlegg i Norge.
Solcelleanlegget vil koble ut ved strømbrudd. Dette er et sikkerhetskrav fra brannvesen og nettleverandører. Utkoblingen skal skje automatisk ved strømbrudd. Grunnen til at det må være slik, handler om sikkerheten til de som skal jobbe i strømnettet ved strømbrudd.
Solcelleanlegg er en langsiktig investering. Lønnsomheten avhenger blant annet av hvor mye anlegget ditt produserer, hvor mye du selger tilbake til nettet og ikke minst på hva prisen på strøm vil bli i fremtiden.
Utenpåliggende solcelleanlegg monteres oppe på eksisterende tak, mens integrerte løsninger er utformet slik at de passer direkte inn i takkonstruksjonen. Per dags dato leverer vi dette som takplater. Integrerte løsninger er mest aktuelt dersom du skal bytte eller renovere taket ditt, eller bygge nytt. Utenpåliggende løsninger er mest brukt på vanlige boliger, som ikke skal oppgradere taket eller lignende i løpet av kort tid.
Ja, men enn så lenge er både teknologien i batteriene ikke moden nok, og batteri er per i dag veldig kostbart. Vi holder oss oppdaterte på utviklingen, og vil vurdere å ta batteri inn i vårt sortiment når teknologien er god nok.
Et godt regnskyll vasker bort det meste. Ligger det for eksempel grener eller masse løv på taket, kan du ta frem hageslangen og spyle over anlegget.
Nei - det gjør du ikke.
Lyset aktiverer solcellene. Sterkere lys gir mer produksjon. Det trenger derfor ikke være solskinn for at solcellene skal produsere elektrisitet.
Solcellepanel kan gjenvinnes som elektrisk avfall. Over 90% av alle solcellepaneler består av 99,9% glass, silisium og aluminium. Solcellepaneler som inneholder kadmium produseres i all hovedsak av en amerikansk produsent, med et eget resirkuleringsprogram. I Norge er det per i dag kun et fåtall anlegg med kadmiumbasert solcelleteknologi. Det er svært små mengder bly i solcellene og dette anses ikke som miljøfarlig ved korrekt håndtering av produktet.
Utbyggingsstatus
Du finner en oversikt over alle prosjekter på denne siden.
Kom i kontakt
Har du fått e-post fra oss?
Når du får e-post fra NTE skal du enkelt kunne se at e-posten faktisk er fra oss.
E-posten skal alltid ha et av våre e-post-domener bak @, som vist i listen under.
Våre e-post-domener
- nte.no
- hei.nte.no
- beskjed.nte.no
Eksempler på avsenderadresser fra NTE
- kundeservice@nte.no
- nte@hei.nte.no
- nte@beskjed.nte.no
Kontakt kundeservice direkte om du har mottatt e-post du er usikker på om kommer fra NTE.