10 ladetips til elbilferien

Skal du på din første ferietur med elbil? Leser du gjennom disse lade-tipsene, kommer du ikke til å føle snev av ladeangst!

Elbillading

1. Planlegg turen godt! Bruk litt tid til å planlegge reiseruta og finn ut hvor du kan lade bilen. Det fins et utall apper som gir deg oversikt over hvor det fins ladere - vi holder en knapp på appen Plugshare. Er du medlem i Elbilforeningen, bør du sjekke ut appen deres, Elbilappen, som gir deg forslag til reiserute og driftsstatus på ulike ladestasjoner.

2. Lad når du stopper, ikke stopp for å lade! Finn en lader hvis du uansett skal stoppe for å kjøpe en is, når naturen kaller eller når du må innom kjøpesenteret for å kjøpe med en liten ting til de du skal besøke.

3. Lad bilen når den er mellom 20 % og 80 %. De fleste elbiler lader raskest mellom 20 % og 80 %. For å skåne batteriet, lader et nesten tomt batteri sakte i begynnelsen. Du får ikke skikkelig fart i ladingen før du har nådd et visst nivå. Derfor er det lurt å lade bilen når den har en batteriprosent som gir høy fart.

4. Lad batteriet når det er varmt. Det er smartere å lade batteriet etter at du har kjørt en stund heller enn å starte morgenen med å lade det. Et varmt batteri lader raskere enn et kaldt et!

5. Last ned alle lade-appene før du drar hjemmefra. Registrer deg med brukernavn og passord og legg inn betalingskortet så appen er klar til bruk. Det fins like mange apper som det fins ladere, så her kan du spare deg mye tid. Vi anbefaler at du laster ned disse appene: Fortum Charge & Drive Mer (tidligere Grønn Kontakt) Circle K Charge Ionity BKK Tesla Lyse

NB - hos noen av selskapene får du rabatt hvis du er medlem hos blant andre NAF og Coop; så her kan det være penger å spare!

ladestasjon

6. Avslutt ladingen når du har 80 % - det er god ladeskikk. Bilen din senker ladehastigheten når du kommer til rundt 80 % batterikapasitet, og de siste 20 % går saaaaakte. Det å lade opp til 100 % er en sikker måte å gjøre deg upopulær på ladestasjonen på!

7. Ta med din egen ladekabel. Du kan ofte velge mellom ulike ladere på en ladestasjon: Normallading - brukes ofte om ladehastigheter på inntil 22 kW Hurtiglading - brukes ofte om ladehastigheter på 50 kW Lynlading - brukes ofte om ladehastigheter på 100 kW og mer Skal du lade på en normallader, må du ha med egen ladekabel. Det er ikke nødvendig på hurtigladere og lynladere, men det er lurt å planlegge for at det kan være kø på hurtigladeren!

8. Sjekk hvor mye strøm bilen din kan ta imot. Det er ikke noe poeng i å lade på en ladestasjon som leverer høyere ladehastighet enn det bilen er i stand til å ta imot. Selv om det kan være fristende å velge en lydlader i den tro at det vil gå fort, må du vite at bilen din kan ta imot en så høy ladehastighet. Rent prismessig kan det være langt rimeligere å lade på en hurtiglader enn på en lynlader, fordi forskjellen i ladehastigheter er så liten at det kan lønne seg å velge den tregeste løsningen.

9. Bo et sted hvor du kan lade. Det er superpraktisk å bo et sted hvor du kan lade bilen på en dedikert elbil-lader. Hvis du ikke har lademuligheter, er det lurt å lade skikkelig opp på den siste ladestasjonen før du er fremme. Er det helt krise og batterinivået er faretruende nært, kan du lade med en skjøteledning (så fremt du har med egen ladekabel) - selv om det absolutt ikke er anbefalt. Ikke bare tar det laaang tid (det er en grunn til at det kalles saktelading…), men det kan føre til varmegang og i verste fall brann. Følg godt med på stikkontakten - hvis plasten på kontakten smelter, kontakten blir brun eller pinnene på kontaktpluggen blir så varm at du ikke kan ta på den, må du avslutte ladingen og kontakte en elektriker.

10. Det siste tipset er et skikkelig profftips: Ta med egen matpakke! Det er ikke alle ladestasjoner som ligger i nærheten av en bensinstasjon eller matbutikk (og dessuten går det ikke mange ladestopp før du blir lei av baconpølse og olapakke…).