Fredrik (35) sjonglerer gaming og småbarnsliv

– Spill har nok bidratt mye til hvem jeg er i dag. 
Far og sønn gamer foran samme pc skjerm

Fredrik Weisethaunet (35) jobber som forsker innen videospill og gaming og har alltid følt seg hjemme i den digitale sfæren. I dag sjonglerer han tilværelsen mellom jobb, gaming og livet som småbarnsfar. Det kan til tider bli litt hektisk. 

I enden av et rekkehus på Stjørdal bor den lille familien på 3. Her har Fredrik hjemmekontor, og rundt middagstider tusler han et par hundre meter for å hente sønnen Eljakim Christopher (3) i barnehagen. Ganske praktisk, mener han selv.

Inkluderer familien i spill-interessen

Som et multiengasjert menneske passer det godt for Fredrik å alternere mellom forskjellige verdener; som småbarnsliv, forskning og gaming. Det er variasjonen han setter mest pris på. Som voksen må dagene struktureres for å få tid til spillingen. Heldigvis deler han “hobbyrommet” med kona Inger, som er glad i å sy. Dermed kan han tillate seg å spille litt ekstra de kveldene hun syr. 

– Nå som jeg har blitt voksen, er det ikke like mye tid til spilling. Jeg spiller fast ca. tre timer hver søndag og kanskje litt på onsdager, forklarer Weisethaunet.

Far ute på gåtur med sønnen i barnevognen
Fredrik går tur

Prioriteringene er litt annerledes nå som hverdagen deles med kone og barn, enn da spill-interessen først startet. Det trenger derimot ikke å være så dumt å ha vokst opp med data og videospill når du selv har barn. Fredrik har mange meninger om hvordan han skal lære Eljakim å trå varsomt på nettet. 

– Jeg kommer nok til å ha en mer “hands on approach” enn hva mine foreldre hadde da jeg vokste opp. De visste jo ikke hva jeg holdt på med, annet enn hvor mye tid jeg brukte på å spille. De hadde ikke interesse for det. Jeg ønsker at Eljakim skal få et innblikk i spill-historien; hvor spillene kommer fra, hvorfor og hvordan de oppsto og så videre. Det blir en klassisk skole med Nintendo og Super Mario først, smiler Weisethaunet. 

– Også kommer jeg jo til å spille sammen med han. Det gleder jeg meg til.

Bildeserie av at far kaster og tar imot sin sønn i lufta
fredrik og eljakim

Møter hele verden fra “gutterommet”

På søndager spiller han fast med en gjeng som har spilt sammen i over 10 år. Likevel har de nesten aldri møttes “på ekte”, det vil si i andre dimensjoner enn i spilluniverset. 

– Det er litt gøy, for sønnen til han ene som jeg spiller med, ble nettopp inkludert i gruppa - og vi har 18 års aldersgrense. Det sier noe om hvor lenge vi har holdt på. Det er ganske unikt, sier Weisethaunet. 

– Vi møttes på nett i tenårene, og slik som meg er det flere av de gutta som fortsatt holder koken. Noen av oss møttes for første gang i Tyskland under Gamescom for et par år siden. En av de jeg spiller med i Ungarn kom også hit på besøk en gang. Det var første gangen han fløy i sitt liv, og da valgte han å besøke meg på Stjørdal. Det er jo litt artig!

Medlemmene i gruppa kommer fra ulike land og befinner seg i aldersgruppen 20-50 år. Som Fredrik, har flere høyere utdanning, og er utdannet som alt fra ingeniører, software-utviklere til leger. Mange har også egne barn. 

– Forrige søndag kom sønnen min til meg etter leggetid og måtte på do. Da var vi midt i briefingen i spillet, og timingen var vel så som så, hehe. Men nå er vi flere som har barn i de gruppene jeg spiller med, og det går som regel veldig greit, sier han. 

Les mer: Sol Angelica Endresen (15) bruker videospill for å holde kontakten med venner

Interessen startet tidlig

For Fredrik startet interessen for videospill og gaming da han var seks år, da naboen fikk Nintendo. Senere fikk familien egen PC, og selv om den var uten internettilkobling, var kimen allerede sådd. 

– Interessen for videospill og IKT har nesten alltid vært der, men mulighetene har endret seg med alderen. Nå har jeg økonomi til å kjøpe flere spill, for eksempel. Men jeg er ikke like tålmodig nå og er mer kresen på hva jeg spiller. Som liten kunne jeg serveres nesten hva som helst, forteller Weisethaunet.

– Spill har nok bidratt mye til den jeg er i dag, innrømmer han. 

Far sitter å gamer med sønnen i fanget
Fredrik gamer med sønn

Spill gir større ansvarsfølelse enn bøker og film

Han utviklet etter hvert en stor fascinasjon for mulighetene som lå i gaming-universet. Spillene bidro på det sosiale plane. I tillegg fikk han innsyn i nye måter å oppleve digital historiefortelling. 

– Jeg liker å leve meg inn i andre verdener og søker gjerne til nye virkeligheter for å utvide perspektivene mine. Jeg mener likevel at de narrative mulighetene i spill er større enn i filmer og bøker. I spill kan du konfronteres med konsekvensene av handlingene dine, du blir ansvarliggjort, sier han. 

– Jeg tror nok egentlig at min interesse for alt innen politikk, kultur og språk kommer fra spill. Og det har unektelig gjort meg bedre i engelsk, smiler han. 

Fredrik ser mulighetene for hvordan videospill kan sette et positivt preg på verden som helhet. 

– På mange måter fungerer spill som en brobygger. Folk møtes på tvers av kulturer og har tilgang på narrativ som ikke nødvendigvis er tilgjengelig i media ellers. Spill og gaming er et aktivt medium, som krever mer av deg å delta, dermed får også folk mer eierskap i historiene de spiller, mener han.  Hvilke tips har du til nye gamere- og til foresatte av ivrige spillere?

– For nye gamere er det greit å sette et budsjett for spillingen. Budsjettet vil komme litt an på hvilken plattform du skal spille på, om det er PC, konsoll eller andre. For foresatte vil jeg sterkt anbefale å følge med på hva ungene gjør og vise interesse. Snakk med ungene om begreper og elementer innen spillingen, les deg opp og ha litt kunnskap slik at de får tiltro til deg som foresatt og rådgiver. Streng overvåking trengs i grunn ikke hvis foresatte og barn prater lett og ofte om temaet, mener Weisethaunet. 

– I tillegg vil jeg gjøre folk obs på det som kalles for “Lootboxing” (eller “plyndrebokser”- som begrepet kanskje kan oversettes til på norsk). I dag finnes det rene “cashgrab-spill”, og en god del av dem. De er mer eller mindre utviklet for å lure penger ut av folk. Slike gambling-aktige elementer i spill er litt bekymringsverdig. Samtidig har mange voksne vokst opp med spill i dag, så de unge er forhåpentligvis ikke like mye for seg selv på nett. Det skrives jo også en del om dette i nasjonal presse, så jeg tror dette ordner seg. 

Lurer du på hva “gaming” er?

Jo, det betyr rett og slett at du underholder deg selv med digitale spill, enten alene eller sammen med andre. Man kan “game” (eller spille, som det heter på norsk) på de fleste tekniske duppeditter i dag. De fleste gamerne bruker helst konsoller for TV-spill, Mac eller PC.