Investerer for fremtiden

Børstad Transport på Stjørdal har lange tradisjoner for å jobbe med miljø og innovasjon. Det 850 kvadratmeter store solcelleanlegget de har lagt på to av bygningene sine, vil dekke 30% av det årlige energibehovet til selskapet.

Åpning av solceller hos Børstad Transport

– Dette er et stort sprang i riktig retning, forteller Sverre Myrvold, som er eier og tidligere leder i Børstad Transport. – Ikke bare vil vi være selvforsynt med strøm i perioder; men vi kan også tjene penger på å selge den strømmen vi ikke bruker selv, tilbake til strømnettet. Det vil utvilsomt gi oss lavere strømregninger i tiden som kommer. 

Børstad Transport er en familiebedrift med tre generasjoner. Fra den spede begynnelsen har den vokst til å bli en millionbedrift med 120 ansatte og 90 biler. I fjor tilbakela sjåførene en distanse tilsvarende 123 ganger rundt ekvator. 

– Til tross for at vi stadig bytter ut kjøretøyparken slik at bilene våre skal slippe ut minst mulig forurensende gasser, er det klart at vi er med og forurenser. Derfor skulle det bare mangle om vi ikke er med og driver det grønne skiftet fremover, sier Myrvold. 

Solceller på et tak

Det største anlegget NTE har levert

Solcelleanlegget til Børstad er montert på to av byggene firmaet eier på Sutterøy på Stjørdal. De 495 solcellepanelene er montert både på taket og på et par av veggene - alt for å kunne utnytte solstrålene best mulig. 

– Takene anlegget er montert på, er både sørvendte og nordvendte, forteller Håvard Lutdal, som har vært NTEs prosjektleder for anlegget. – I tillegg er noen av panelene montert på veggen, slik at vi kan utnytte den lave vintersola best mulig. 

Det er beregnet at anlegget skal kunne produsere 106 000 kilowattimer (kWh) på ett år - avhengig av været. Da anlegget ble åpnet av Stjørdals ordfører Ivar Vigdenes, høljet regnet ned, og skyene lå lavt over byen. Likevel produserte anlegget strøm. 

Det er nemlig lyset, og ikke solstrålene, som aktiverer solcellene så de produserer elektrisitet, og derfor stopper ikke produksjonen selv om det er overskyet. Så selv om Norge har færre soltimer enn land som ligger lenger sør, tar vi igjen med lys og temperaturer som er godt tilpasset solcellepanelene. 

Solcelleanlegget til Børstad Transport har en forventet levetid på 30 år, og firmaet kommer til å spare minst 30 000 kroner i året, i tillegg til avskrivinger. 

– Vi sparer strøm fra første år, sier Myrvold. 

Både det økonomiske og det miljømessige aspektet var viktig for Børstad, og de er allerede i tankeboksen på å bygge et nytt bygg - også dette med solceller på taket. 

– Vi heier veldig på fremtidsrettede kunder som Børstad Transport. Det de gjør, er viktig for miljøet. I tillegg mener vi solcelleanlegget vil være en lønnsom investering for dem, avslutter Lutdal.

Er du nysgjerrig på solenergi? Her finner du masse informasjon!

Hei 👋 Trenger du hjelp? Chat med oss.