Pål Lyngaas er fagansvarlig infrastruktur i SpareBank 1 SMN-konsernet. Det er han som har ansvaret for at alle de 70 kontorene til SpareBank 1 SMN, EiendomsMegler1 og SpareBank 1 Regnskapshuset SMN i Trøndelag, på Sunnmøre og ned til Oslo har raskt og stabilt internett.
– Målet er at de ansatte aldri skal trenge å tenke på nettilkoblingen sin, smiler han. – Når alt fungerer som det skal, gjør vi jobben vår.
Lokale aktører
Det skjer mange endringer i kontorsituasjonen i SpareBank 1 SMN-konsernet i løpet av et år. Noen kontor blir slått sammen, andre kontor flytter midlertidig eller får ny adresse og nye avdelinger kommer til.
– Endringene skjer ofte raskt, og derfor er det så trygt å samarbeide med NTE, sier Pål.
For SpareBank 1 SMN-konsernet bruker fiberbredbånd til mye. De ansatte må selvfølgelig være på nett, men også kunder og gjester som besøker lokalene må kunne koble seg opp. I tillegg brukes fiberbredbåndet til fjernovervåking- og styring av for eksempel lys og varme, og det er også viktig for overvåking og sikkerhet.
– Det er rett og slett avgjørende for oss at vi har godt nett på kontorene, forteller Pål.
Da konsernet skulle velge ny fiberleverandør for 3 år siden, var det noen ting som veide ekstra tungt:
Oppetiden på nettet
Hastigheten på nettet
Faglig dyktige kontaktpersoner
God support
– Den forrige leverandøren vår flyttet kontorene sine fra Trondheim, og med det ble det mer krevende både for dem og for oss å få gjennomført jobben så raskt som vi trengte, forteller Pål. – Det at NTE er en lokal aktør som har ansatte rundt omkring i Trøndelag, er viktig for oss - og ekstra viktig er det at de kan rykke ut raskt hvis det oppstår feil.
På samme måte som NTE er en trøndersk aktør, er SpareBank1 SMN det. De har hovedkontor i Trondheim, og har bidratt til utviklingen av bærekraftige lokalsamfunn rundt omkring i Midt-Norge i 200 år. Akkurat som NTE, bruker konsernet deler av overskuddet på å gi tilbake til organisasjoner og gode tiltak rundt omkring i regionen vår.
Utmerket samarbeid
Stian Kilaas er bedriftsrådgiver i NTE, og han er Påls kontaktperson. Uansett hva det dreier seg om, er det Stian Pål tar kontakt med for å få hjelp.
– For meg er det både tidsbesparende og enkelt å ha én kontaktperson å forholde meg til, sier Pål.
Og at tonen dem imellom er upåklagelig, er det ingen tvil om. Stian og Pål er i kontakt med hverandre ukentlig - uansett om det har skjedd noe eller ikke - og det har de gjort de siste 3 årene.
Det vet Pål å sette pris på.
– Jeg er veldig fornøyd med samarbeidet vårt, sier han.
Han trekker også frem kundeservicen i NTE når han skal forklare hva det er som gjør samarbeidet så godt.
– NTE har et velfungerende supportapparat med hjelpsomme ansatte som vil yte service, sier han. – For meg er det mye trygghet i å vite at de har ansatte på jobb døgnet rundt, året rundt, for å hjelpe oss.
Trenger dere fiber?