Henter mer kraft fra et allerede regulert vassdrag
Når NTE nå utvikler Skurdalsåa kraftverk, vil fallet fra Skurdalsjøen utnyttes tre hele ganger. Her snakker vi fornybar energi på flere nivåer!
Kaster du reklamene du finner i postkassa rett i søpla? Da er det bedre å si nei takk til reklame - både for miljøet og for humøret ditt sin skyld!
Hvis du har merket postkassa din med “Nei takk til reklame”, er det forbudt å legge uadressert reklame i den. Du kan lage lappen selv, eller du kan få et klistremerke på posten.
Hvis du bor i blokk eller i et leilighetskompleks og ikke har postkassa utenfor inngangsdøra di, kan det være lurt å lime en “Nei takk til reklame”-lapp på døra slik at du slipper å få uadressert reklame på dørmatta.
Og selv om du liker å sette deg ned med reklamebilagene, kan det jo være en idé å sette opp en “Nei takk til reklame”-lapp før du reiser på sommerferie slik at du slipper å komme hjem til en postkasse som bugner over av reklame med tilbud som ikke gjelder lenger!
Det er ikke all reklame du kan reservere deg mot. Dette regnes ikke som uadressert reklame:
reklameinnstikk i aviser
menighetsblad
politiske partiprogrammer
informasjon fra stat og kommune, for eksempel om valget, eller lokal informasjon som programmet for 17. mai
Merker du postkassa din med “Nei takk til reklame”, er det fremdeles lov å legge igjen gratisaviser. Vil du ikke ha gratisaviser, må du i tillegg sette opp en lapp med “Nei takk til gratis aviser”.
I Danmark har det kommet forslag om å snu hele ordningen på hodet. Det innebærer at de som vil ha reklame i postkassa si, må sette opp en “Ja takk til reklame”-lapp. Myndighetene tror denne ordningen kan få mye å si for mengden papir som deles ut.
Det blir brukt mer og mer papir verden over. Dessverre er det ikke mer enn halvparten av alt som blir resirkulert. Det er også en av grunnene til at vi i NTE prøver å bruke minst mulig papir. I den grad vi kan, har vi sluttet å sende ut informasjon på papir. Der vi tidligere sendte ut informasjonsvedlegg på papir sammen med papirfakturaen, har vi nå gått over til digitale vedlegg.
Vi har gjort det enkelt å få fakturaen tilsendt på e-post eller direkte i nettbanken, og vi tester stadig digitale løsninger som gjør det like enkelt - om ikke enklere - for kundene våre både å finne informasjon og å kontakte oss.
Vi er ikke i mål ennå, men vi gjør det vi kan. Vi må alle bidra til at vi som lever i dag skal få det vi trenger uten av det ødelegger mulighetene for at generasjonene som kommer etter oss skal få dekket sine behov.