Alt klart for elbillading i borettslaget

I HanskemakergÄrden borettslag pÄ Verdal er alt klappet og klart til den fÞrste elbilen kommer. De har nemlig investert i et ladesystem som gir maksimal utnyttelse av strÞmmen og minimalt med arbeid for styret.
En elektriker og en mann i dongeriklĂŠr smiler

– Vi er ikke i tvil om at vi har valgt den beste lĂžsningen bĂ„de for styret og for beboerne, sier Tor Åge LĂžvstad, som er styreleder i HanskemakergĂ„rden borettslag pĂ„ Verdal.

Borettslaget midt i Verdal sentrum sto ferdig i 2014, og har 35 leiligheter med tilhÞrende parkeringsplass i kjelleren. NÄ har bilene og motorsyklene fÄtt selskap av et stort sikringsskap, en ruter som er koblet opp pÄ nett og mange meter kabler. Parkeringskjelleren er nemlig klargjort for elbil-lading. 

– Enn sĂ„ lenge er det ingen av oss som bor her som har kjĂžpt elbil, men nĂ„ vet alle at det er en smal sak Ă„ fĂ„ pĂ„ plass en lader til bilen, forteller Tor Åge. 

Som styreleder er det han som har tatt initiativ til Ä fÄ pÄ plass ladesystemet. Regjeringens forslag om at alle andelseiere i borettslag skal fÄ en lovbestemt rett til Ä lade hjemme, som har vÊrt ute pÄ hÞring og skal fremmes for Stortinget, var ogsÄ en medvirkende Ärsak til beslutningen om Ä investere i infrastrukturen som mÄ pÄ plass. 

– Vi mĂ„ jo fĂžlge loven, sier han, – og nĂ„ har vi alt pĂ„ stell til den blir vedtatt.  

VerdiÞkning pÄ leilighetene

Bilde av Tor Åge

Tor Åge begynte Ă„ se pĂ„ ladesystemer for et par-tre Ă„r siden. Han leste seg mye om de ulike lĂžsningene for Ă„ finne den optimale lĂžsningen for HanskemakergĂ„rden. Da han oppdaget at boligbyggelaget Midt samarbeider med NTE om Ă„ tilby ladeanlegg for elbil til borettslag og sameier, var saken klar. 

– Da jeg fĂžrst bestemte meg, gikk det kjapt, flirer Tor Åge. – Jeg sendte henvendelsen og fikk et tilbud fra NTE i september, og pĂ„ styremĂžtet i starten av november bestemte vi oss for at dette var lĂžsningen vi ville gĂ„ for. 

Det kreves ingen ekstraordinĂŠr generalforsamling for Ă„ beslutte Ă„ kjĂžpe en ladelĂžsning, men Tor Åge og resten av styret informerte likevel beboerne pĂ„ forhĂ„nd. Tilbakemeldingene var udelt positive. 

– Det Ă„ ha pĂ„ plass en slik ladelĂžsning, er med og Ăžker verdien pĂ„ leilighetene, og det setter vi jo pris pĂ„, sier han. 

Det at HanskemakergÄrden har kjÞpt et ladesystem, betyr at de beboerne som kjÞper seg en elbil eller en ladbar hybrid, selv kan kjÞpe en lader og fÄ koblet den opp til det elektriske anlegget. Beboerne eier laderen selv, og kan velge Ä ta den med seg nÄr de flytter. 

Selv om HanskemakergÄrden hadde nok penger pÄ bok til Ä kjÞpe ut hele anlegget med én gang, kan beboerne kjÞpe laderne pÄ avbetaling. 

Rettferdig fordeling

Bilde av Tormod

Infrastrukturen som er kjÞpt inn, sikrer at kostnadene for elbilladingen blir rettferdig for alle i borettslaget. Den som kjÞper elbilladeren, fÄr en RFID-brikke og legger inn betalingskortet sitt pÄ laderen sin. Slik faktureres hver enkelt bruker for den strÞmmen som blir brukt, mens de andre beboerne ikke belastes med sÄ mye som en krone. 

– Det er et vanntett system, mener Tormod BjĂžrken i NTE, som sĂžrger for at monteringen av infrustrukturen gĂ„r etter boka. – Med ZAPTEC Pro, som er navnet pĂ„ elbilladelĂžsningen vĂ„r, slipper naboene Ă„ betale for at du lader elbilen pĂ„ parkeringsplassen din. 

Laderne er koblet opp til internett med WiFi, og derfor har HanskemakergÄrden fÄtt installert en ruter i sikringsskapet. 

Mann monterer strĂžmkabel inn i sikringsskap

Styret i HanskemakergÄrden har bestemt seg for Ä ta 50 kroner per mÄned fra de beboerne som kjÞper elbilladere. 50-lappen er med og dekker kostnaden for bredbÄndet som stÄr pÄ hele tiden. 

I tillegg har styret satt en strÞmpris per kilowattime som bÄde dekker selve strÞmmen og alt av kostnader. 

Null merarbeid for styret

– En av grunnene til at jeg valgte denne lþsningen, er at det ikke gir noe merarbeid for styret, sier Tor Åge. 

Etter at NTE har satt opp systemet og klargjort det for lading, gÄr alt av seg selv. 

– Jeg har hĂžrt om noen borettslag som har kjĂžpt lĂžsninger hvor det er styret som mĂ„ lese av forbruket pĂ„ hver enkelt lader, regne ut hvor mye hver enkelt skal betale og sĂ„ sende fakturaen pĂ„ det, forteller Tor Åge.  – Det var aldri aktuelt for oss. LĂžsningen vi har kjĂžpt, krever ingenting av oss i styret, og det er et enkelt system Ă„ overta for den neste styrelederen.  

Mann skrur fast kabel inn i sikringsskap

NÄ er bÄde styret og de andre beboerne i borettslaget spente pÄ hvem som kjÞper den fÞrste elbilen. 

– Vi gleder oss selvfĂžlgelig til Ă„ se systemet i bruk. FĂžrstemann som kjĂžper elbil mĂ„ nok regne med Ă„ spandere en kaffekopp eller to pĂ„ alle de nysgjerrige naboene, ja, smiler han.  

Motta push-varsler fra NTE

FĂ„ varsler i nettleseren med siste nytt og oppdateringer fra NTE

Ved aktivering gir jeg mitt samtykke til Ä motta push-varsler i nettleseren med siste nytt og oppdateringer fra NTE basert pÄ mine kundedata. Se vÄr personvernerklÊring.