Fremtiden er lysegrønn
Nå som Børstad Transport har montert egne ladestasjoner for elektriske lastebiler, ligger vegen åpen for en enda grønnere framtid.
I Hanskemakergården borettslag på Verdal er alt klappet og klart til den første elbilen kommer. De har nemlig investert i et ladesystem som gir maksimal utnyttelse av strømmen og minimalt med arbeid for styret.
– Vi er ikke i tvil om at vi har valgt den beste løsningen både for styret og for beboerne, sier Tor Åge Løvstad, som er styreleder i Hanskemakergården borettslag på Verdal.
Borettslaget midt i Verdal sentrum sto ferdig i 2014, og har 35 leiligheter med tilhørende parkeringsplass i kjelleren. Nå har bilene og motorsyklene fått selskap av et stort sikringsskap, en ruter som er koblet opp på nett og mange meter kabler. Parkeringskjelleren er nemlig klargjort for elbil-lading.
– Enn så lenge er det ingen av oss som bor her som har kjøpt elbil, men nå vet alle at det er en smal sak å få på plass en lader til bilen, forteller Tor Åge.
Som styreleder er det han som har tatt initiativ til å få på plass ladesystemet. Regjeringens forslag om at alle andelseiere i borettslag skal få en lovbestemt rett til å lade hjemme, som har vært ute på høring og skal fremmes for Stortinget, var også en medvirkende årsak til beslutningen om å investere i infrastrukturen som må på plass.
– Vi må jo følge loven, sier han, – og nå har vi alt på stell til den blir vedtatt.
Tor Åge begynte å se på ladesystemer for et par-tre år siden. Han leste seg mye om de ulike løsningene for å finne den optimale løsningen for Hanskemakergården. Da han oppdaget at boligbyggelaget Midt samarbeider med NTE om å tilby ladeanlegg for elbil til borettslag og sameier, var saken klar.
– Da jeg først bestemte meg, gikk det kjapt, flirer Tor Åge. – Jeg sendte henvendelsen og fikk et tilbud fra NTE i september, og på styremøtet i starten av november bestemte vi oss for at dette var løsningen vi ville gå for.
Det kreves ingen ekstraordinær generalforsamling for å beslutte å kjøpe en ladeløsning, men Tor Åge og resten av styret informerte likevel beboerne på forhånd. Tilbakemeldingene var udelt positive.
– Det å ha på plass en slik ladeløsning, er med og øker verdien på leilighetene, og det setter vi jo pris på, sier han.
Det at Hanskemakergården har kjøpt et ladesystem, betyr at de beboerne som kjøper seg en elbil eller en ladbar hybrid, selv kan kjøpe en lader og få koblet den opp til det elektriske anlegget. Beboerne eier laderen selv, og kan velge å ta den med seg når de flytter.
Selv om Hanskemakergården hadde nok penger på bok til å kjøpe ut hele anlegget med én gang, kan beboerne kjøpe laderne på avbetaling.
Infrastrukturen som er kjøpt inn, sikrer at kostnadene for elbilladingen blir rettferdig for alle i borettslaget. Den som kjøper elbilladeren, får en RFID-brikke og legger inn betalingskortet sitt på laderen sin. Slik faktureres hver enkelt bruker for den strømmen som blir brukt, mens de andre beboerne ikke belastes med så mye som en krone.
– Det er et vanntett system, mener Tormod Bjørken i NTE, som sørger for at monteringen av infrustrukturen går etter boka. – Med ZAPTEC Pro, som er navnet på elbilladeløsningen vår, slipper naboene å betale for at du lader elbilen på parkeringsplassen din.
Laderne er koblet opp til internett med WiFi, og derfor har Hanskemakergården fått installert en ruter i sikringsskapet.
Styret i Hanskemakergården har bestemt seg for å ta 50 kroner per måned fra de beboerne som kjøper elbilladere. 50-lappen er med og dekker kostnaden for bredbåndet som står på hele tiden.
I tillegg har styret satt en strømpris per kilowattime som både dekker selve strømmen og alt av kostnader.
– En av grunnene til at jeg valgte denne løsningen, er at det ikke gir noe merarbeid for styret, sier Tor Åge.
Etter at NTE har satt opp systemet og klargjort det for lading, går alt av seg selv.
– Jeg har hørt om noen borettslag som har kjøpt løsninger hvor det er styret som må lese av forbruket på hver enkelt lader, regne ut hvor mye hver enkelt skal betale og så sende fakturaen på det, forteller Tor Åge. – Det var aldri aktuelt for oss. Løsningen vi har kjøpt, krever ingenting av oss i styret, og det er et enkelt system å overta for den neste styrelederen.
Nå er både styret og de andre beboerne i borettslaget spente på hvem som kjøper den første elbilen.
– Vi gleder oss selvfølgelig til å se systemet i bruk. Førstemann som kjøper elbil må nok regne med å spandere en kaffekopp eller to på alle de nysgjerrige naboene, ja, smiler han.