Fredrik (35) sjonglerer gaming og smÄbarnsliv

– Spill har nok bidratt mye til hvem jeg er i dag. 
Far og sĂžnn gamer foran samme pc skjerm

Fredrik Weisethaunet (35) jobber som forsker innen videospill og gaming og har alltid fÞlt seg hjemme i den digitale sfÊren. I dag sjonglerer han tilvÊrelsen mellom jobb, gaming og livet som smÄbarnsfar. Det kan til tider bli litt hektisk. 

I enden av et rekkehus pÄ StjÞrdal bor den lille familien pÄ 3. Her har Fredrik hjemmekontor, og rundt middagstider tusler han et par hundre meter for Ä hente sÞnnen Eljakim Christopher (3) i barnehagen. Ganske praktisk, mener han selv.

Inkluderer familien i spill-interessen

Som et multiengasjert menneske passer det godt for Fredrik Ă„ alternere mellom forskjellige verdener; som smĂ„barnsliv, forskning og gaming. Det er variasjonen han setter mest pris pĂ„. Som voksen mĂ„ dagene struktureres for Ă„ fĂ„ tid til spillingen. Heldigvis deler han “hobbyrommet” med kona Inger, som er glad i Ă„ sy. Dermed kan han tillate seg Ă„ spille litt ekstra de kveldene hun syr. 

– NĂ„ som jeg har blitt voksen, er det ikke like mye tid til spilling. Jeg spiller fast ca. tre timer hver sĂžndag og kanskje litt pĂ„ onsdager, forklarer Weisethaunet.

Far ute pÄ gÄtur med sÞnnen i barnevognen

Prioriteringene er litt annerledes nÄ som hverdagen deles med kone og barn, enn da spill-interessen fÞrst startet. Det trenger derimot ikke Ä vÊre sÄ dumt Ä ha vokst opp med data og videospill nÄr du selv har barn. Fredrik har mange meninger om hvordan han skal lÊre Eljakim Ä trÄ varsomt pÄ nettet. 

– Jeg kommer nok til Ă„ ha en mer “hands on approach” enn hva mine foreldre hadde da jeg vokste opp. De visste jo ikke hva jeg holdt pĂ„ med, annet enn hvor mye tid jeg brukte pĂ„ Ă„ spille. De hadde ikke interesse for det. Jeg Ăžnsker at Eljakim skal fĂ„ et innblikk i spill-historien; hvor spillene kommer fra, hvorfor og hvordan de oppsto og sĂ„ videre. Det blir en klassisk skole med Nintendo og Super Mario fĂžrst, smiler Weisethaunet. 

– OgsĂ„ kommer jeg jo til Ă„ spille sammen med han. Det gleder jeg meg til.

Bildeserie av at far kaster og tar imot sin sĂžnn i lufta

Mþter hele verden fra “gutterommet”

PĂ„ sĂžndager spiller han fast med en gjeng som har spilt sammen i over 10 Ă„r. Likevel har de nesten aldri mĂžttes “pĂ„ ekte”, det vil si i andre dimensjoner enn i spilluniverset. 

– Det er litt gĂžy, for sĂžnnen til han ene som jeg spiller med, ble nettopp inkludert i gruppa - og vi har 18 Ă„rs aldersgrense. Det sier noe om hvor lenge vi har holdt pĂ„. Det er ganske unikt, sier Weisethaunet. 

– Vi mĂžttes pĂ„ nett i tenĂ„rene, og slik som meg er det flere av de gutta som fortsatt holder koken. Noen av oss mĂžttes for fĂžrste gang i Tyskland under Gamescom for et par Ă„r siden. En av de jeg spiller med i Ungarn kom ogsĂ„ hit pĂ„ besĂžk en gang. Det var fĂžrste gangen han flĂžy i sitt liv, og da valgte han Ă„ besĂžke meg pĂ„ StjĂžrdal. Det er jo litt artig!

Medlemmene i gruppa kommer fra ulike land og befinner seg i aldersgruppen 20-50 Är. Som Fredrik, har flere hÞyere utdanning, og er utdannet som alt fra ingeniÞrer, software-utviklere til leger. Mange har ogsÄ egne barn. 

– Forrige sĂžndag kom sĂžnnen min til meg etter leggetid og mĂ„tte pĂ„ do. Da var vi midt i briefingen i spillet, og timingen var vel sĂ„ som sĂ„, hehe. Men nĂ„ er vi flere som har barn i de gruppene jeg spiller med, og det gĂ„r som regel veldig greit, sier han. 

Les mer: Sol Angelica Endresen (15) bruker videospill for Ä holde kontakten med venner

Interessen startet tidlig

For Fredrik startet interessen for videospill og gaming da han var seks Är, da naboen fikk Nintendo. Senere fikk familien egen PC, og selv om den var uten internettilkobling, var kimen allerede sÄdd. 

– Interessen for videospill og IKT har nesten alltid vĂŠrt der, men mulighetene har endret seg med alderen. NĂ„ har jeg Ăžkonomi til Ă„ kjĂžpe flere spill, for eksempel. Men jeg er ikke like tĂ„lmodig nĂ„ og er mer kresen pĂ„ hva jeg spiller. Som liten kunne jeg serveres nesten hva som helst, forteller Weisethaunet.

– Spill har nok bidratt mye til den jeg er i dag, innrþmmer han. 

Far sitter Ă„ gamer med sĂžnnen i fanget

Spill gir stĂžrre ansvarsfĂžlelse enn bĂžker og film

Han utviklet etter hvert en stor fascinasjon for mulighetene som lÄ i gaming-universet. Spillene bidro pÄ det sosiale plane. I tillegg fikk han innsyn i nye mÄter Ä oppleve digital historiefortelling. 

– Jeg liker Ă„ leve meg inn i andre verdener og sĂžker gjerne til nye virkeligheter for Ă„ utvide perspektivene mine. Jeg mener likevel at de narrative mulighetene i spill er stĂžrre enn i filmer og bĂžker. I spill kan du konfronteres med konsekvensene av handlingene dine, du blir ansvarliggjort, sier han. 

– Jeg tror nok egentlig at min interesse for alt innen politikk, kultur og sprĂ„k kommer fra spill. Og det har unektelig gjort meg bedre i engelsk, smiler han. 

Fredrik ser mulighetene for hvordan videospill kan sette et positivt preg pÄ verden som helhet. 

– PĂ„ mange mĂ„ter fungerer spill som en brobygger. Folk mĂžtes pĂ„ tvers av kulturer og har tilgang pÄ narrativ som ikke nĂždvendigvis er tilgjengelig i media ellers. Spill og gaming er et aktivt medium, som krever mer av deg Ă„ delta, dermed fĂ„r ogsĂ„ folk mer eierskap i historiene de spiller, mener han.  Hvilke tips har du til nye gamere- og til foresatte av ivrige spillere?

– For nye gamere er det greit Ă„ sette et budsjett for spillingen. Budsjettet vil komme litt an pĂ„ hvilken plattform du skal spille pĂ„, om det er PC, konsoll eller andre. For foresatte vil jeg sterkt anbefale Ă„ fĂžlge med pĂ„ hva ungene gjĂžr og vise interesse. Snakk med ungene om begreper og elementer innen spillingen, les deg opp og ha litt kunnskap slik at de fĂ„r tiltro til deg som foresatt og rĂ„dgiver. Streng overvĂ„king trengs i grunn ikke hvis foresatte og barn prater lett og ofte om temaet, mener Weisethaunet. 

– I tillegg vil jeg gjĂžre folk obs pĂ„ det som kalles for “Lootboxing” (eller “plyndrebokser”- som begrepet kanskje kan oversettes til pĂ„ norsk). I dag finnes det rene “cashgrab-spill”, og en god del av dem. De er mer eller mindre utviklet for Ă„ lure penger ut av folk. Slike gambling-aktige elementer i spill er litt bekymringsverdig. Samtidig har mange voksne vokst opp med spill i dag, sĂ„ de unge er forhĂ„pentligvis ikke like mye for seg selv pĂ„ nett. Det skrives jo ogsĂ„ en del om dette i nasjonal presse, sĂ„ jeg tror dette ordner seg. 

Lurer du pĂ„ hva “gaming” er?

Jo, det betyr rett og slett at du underholder deg selv med digitale spill, enten alene eller sammen med andre. Man kan “game” (eller spille, som det heter pĂ„ norsk) pĂ„ de fleste tekniske duppeditter i dag. De fleste gamerne bruker helst konsoller for TV-spill, Mac eller PC. 

Motta push-varsler fra NTE

FĂ„ varsler i nettleseren med siste nytt og oppdateringer fra NTE

Ved aktivering gir jeg mitt samtykke til Ä motta push-varsler i nettleseren med siste nytt og oppdateringer fra NTE basert pÄ mine kundedata. Se vÄr personvernerklÊring.