Med jevne mellomrom hører vi om at svindlere bruker kjente merkevarer i forsøk på å lure både kunder og andre; både på internett, e-post og telefon. 

Beskytt din informasjon

Mulige svindelkampanjer kan lett forveksles med NTE. Svindlere kan misbruke logoen vår, bedriftsnavnet vårt og lage e-postadresser eller nettadresser som kan forveksles med våre. Eksempler på falske nettadresser kan være nte.online og nte.app. Vi kommuniserer bare ut fra nettadressen nte.no og ikke fra noen andre nettadresser. 

​Får du opp et pop-up-vindu med informasjon om du har vunnet en iPhone er det bare krysse dette ut med en gang! Svarer du på denne "undersøkelsen", kommer du videre til en side der de ber om bankkortinformasjonen din - og det ville vi aldri spurt deg om! Vi har heller ingen konkurranser der kundene våre kan vinne en iPhone, Samsung Galaxy, Apple Watch eller andre mobiltelefoner.

​Er det for godt til å være sant?

​Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det antakelig det. Derfor oppfordrer vi deg til å være kritisk til tilbud og konkurranser - også hvis du får beskjed om at du har vunnet i en konkurranse du ikke husker å ha vært med på!

Hvorfor gjør de det?

Vi bruker stadig mer tid på digitale kanaler, og dermed blir det også stadig mer kriminalitet i disse kanalene. Kriminelle rundt om i verden leter stadig etter nye måter å lure oss på, og dessverre lykkes mange av dem.

Hva svindlerne er ute etter varier veldig. Det kan være penger, passord, kredittkortinformasjon eller kontaktinformasjon som e-post eller telefonnummer for å nevne noe. Mange er også svært profesjonelle i sin fremtoning, og trenger ikke være like enkle å oppdage. Et triks er at man benytter seg av logoelementer og bedriftsnavn til velkjente merkevarer. Vi har sett mange eksempler på dette i Norge der blant annet VG, Kiwi, Altibox og også NTEs merkevarer urettmessig har blitt utnyttet til slike formål.

8 råd for å unngå å bli lurt

Her har du noen enkle råd som du kan tenke på for å minske sjansen for at du blir lurt eller svindlet.

  1. E-post: Når du mottar en e-post, dobbeltsjekk alltid hvem avsenderen er. Hvem som helst kan bestemmer at avsendernavnet skal være NTE eller et annet merkenavn, men klikker du på dette avsendernavnet ser du den egentlig e-postadressen. 
  2. Lenke/knapp: Klikk aldri på lenker uten å dobbeltsjekke hvor den fører til. Det kan du gjøre ved å holde musepekeren over lenken/knappen, så vil nettadressen du føres til vises. Ser nettadressen uvanlig ut, så bør du ikke klikke.
  3. Pop-up-vindu: Popper det opp et pop-up-vindu med et godt tilbud, en undersøkelse eller konkurranse, sjekk nettadressen i adressefeltet. Står NTE virkelig bak vil nettadressen som regel starte med www.nte.no/ først i lenken. Heter nettstedet www.nte.online, www.nte.app eller lignende er dette mest sannsynlig noen som utgir seg for å være NTE.
  4. Sjekk bedriftsnavn: Sjekk at bedriftsnavnet stemmer med det som er registrert hos Brønnøysundregistret.
  5. Søk: Søk på internett etter andres erfaringer med tilbudet, samt firmaet som står bak. Sjekk heller en gang for mye!
  6. Beskytt din informasjon: Vær svært kritisk til hvor du legger igjen dine kortdetaljer eller personopplysninger. Husk å lese over vilkårene før du gir i fra deg den type informasjon.
  7. Superbra tilbud: Virker tilbudet for godt til å være sant, er det dessverre ofte nettopp det.
  8. Kontakt kundeservice: Er du usikker kan du gjerne rette et spørsmål til kundeservice til firmaet som står oppgitt som avsender. For vår del kan du spørre oss på Facebook, fra vår hjemmeside eller ved å ringe 74 15 02 00.