Faktura

Hva kan vi hjelpe deg med?

Vi opplevde dessverre utfordringer med utsending av eFaktura for enkelte av våre bredbåndskunder i mars 2022.

Hvis du mottok din faktura på e-post eller papir må du betale denne som normalt.

Trenger du kopi av din faktura finner du dette på Mine Sider: altibox.no/minesider

Oppdatert 06/04/22: 

Har du valgt kompensasjon på 100 kroner fremfor poeng på Mine Sider for manglende TV 2-tjeneste? Beløpet vil komme med på fakturaen din som du mottar i mai. Du får kompensasjonen etterskuddsvis. Den vil gjelde fra og med april til en ny avtale med TV 2 trer i kraft.

KID- (kundeID-nummer) og kontonummer finner du på din siste faktura fra oss. Faktura kan du laste ned fra Min Side på www.nte.no.

Hvis du har et bindestrek ( - ) på slutten av KID-nummeret på din faktura, må denne være med når du fyller ut KID nummeret. Får du ikke mulighet til å skrive bindestrek i mobilbank, vil dette være mulig å gjøre i nettbank (selv på mobil, i nettleser).

Det tar vanligvis 2-3 dager fra betalingen din blir godkjent i nettbanken til beløpet er registrert hos oss.

Dersom du har takket ja til et pakketilbud med både internett og tv, gjelder egne betingelser. Slike tilbud har ofte 12 måneders bindingstid fra oppstart av tjenesten. Etter endt bindingstid gjelder ordinær oppsigelsestid.

Samtlige bredbåndsprodukter og -tjenester har en oppsigelsestid på en måned fra slutten av måneden du sier opp. Dette gjelder også i slutten for bindingsperioden din.

Vi sender alltid faktura med gyldig KID- og kontonummer, uansett om du mottar faktura på papir, e-post eller som eFaktura.

Hvis du har problemer med innlogging i nettbanken må du kontakte banken din.

Bankene holder nå på å innføre "eFaktura 2.0". Dette er en landsdekkende endring.

Innføringen av eFaktura 2.0 innebærer at eFaktura vil bli sendt i nettbanken til den som står som juridisk eier av abonnementet. Dette omtales som "Ja takk til alle" eller "Alltid eFaktura", avhengig av hvilken bank eller betalingsapp du har. Reserverer du deg mot eFaktura fra NTE, vil vi sende faktura per post. Dette medfører fakturagebyr.

Hvis noen andre skal betale for ditt abonnement, som for eksempel en partner, må du kontakte oss slik at vi får registrert dette. Vedkommende må da også velge "Ja takk til alle" for å få faktura fra oss som eFaktura.

Les mer om endringene her: www.efaktura.no/privat

Har du fått din aller første faktura, og lurer på hvorfor beløpet er noe annet enn avtalt i din kontrakt?

Forklaringen er enkel: Det faktureres alltid mer enn én måned på første faktura.

Ved å se på side 2 av fakturaen din kan du se fakturagrunnlaget og for hvilken periode den gjelder for. Da vil det stå oppført dato sammen med grunnlaget for totalbeløpet.

Dersom du har eFaktura vil du ha tilgang til dine faktura i nettbankens eFakturaarkiv. I banken blir de liggende 17 måneder bak i tid. Du kan også se fakturaene dine og laste ned kopi av faktura fra Min Side på www.nte.no, både for strømabonnement og bredbånd.

Hvis du ikke har andre forfalte fakturaer, kan du fram til forfallsdato utsette betalingsfristen på din faktura med opp til 14 dager. Du kan utsette betaling av opp til 10.000 kroner.

Du endrer selv forfallsdato i din nettbank etter avtale.

Logg inn på "Mine sider" for å utsette betalingsfristen på din faktura eller ta kontakt med kundeservice.

Kontonummer for betaling av fakturaer til NTE er 1506 43 51408.

Alle strømkunder i Norge betaler for elsertifikater. Det er en lovpålagt kostnad som støtter produksjonen av fornybare energikilder som vannkraft, solenergi og vindkraft. 

Selv i vannkraftlandet Norge kommer bare halvparten av all energien vi bruker fra fornybare kilder. Resten av energien vi bruker kommer fra energikilder som bidrar til å øke Co2-innholdet i atmosfæren, for eksempel olje, naturgass og kull. 

For å oppmuntre kraftprodusenter til å investere i fornybar energi, går inntektene fra elsertifikatene til kraftprodusenter som produserer fornybar energi. 

Elsertifikatordningen er altså en økonomisk støtteordning som gjør det mer lønnsomt for kraftprodusenter å investere i  kraftproduksjon basert på vann, vind, sol og bioenergi.

Kostnadene for elsertifikat inngår i strømprisen. 

Hvis du vil være med og få flere til å produsere fornybar kraft, kan en opprinnelsesgaranti være vegen å gå. En opprinnelsesgaranti er en garanti for at det produseres like mye fornybar energi i kraftverkene til NTE som den mengden husholdningen din kjøper fra oss. Kjøper du strøm med opprinnelsesgaranti, bidrar det til mer produksjon av fornybar kraft. Og jo flere som kjøper opprinnelsesgarantier, desto mer fornybar strøm produseres det. Hvis mange nok forbrukere kjøper opprinnelsesgarantier, vil det påvirke kraftbransjen og bidra til en økt satsing på fornybar energi. 

Her kan du lese mer om opprinnelsesgarantier.