Faktura

Hva kan vi hjelpe deg med?

Vi sendte ikke ut faktura for den månedlige abonnementskostnaden i november. Men hvis du f.eks. hadde kjøpt eller leid film i oktober, eller gjorde endringer på ditt abonnement i oktober, fikk du en faktura i november. Den fakturaen inneholdt ikke den månedlige abonnementskostnaden. Den kommer på fakturaen du mottar i desember.

Nei, du betaler denne til kontonummeret som står på den ubetalte fakturaen.

Hvis du har opprettet et fast trekk må du huske å gå inn i nettbanken og endre kontonummeret beløpet betales til. Det nye kontonummeret er 1506 43 51408. Forfallsdato på fakturaen fremover vil være ca. den 20. i hver måned.

Ja, du trenger ikke foreta deg noe. Betaling skjer automatisk til det nye kontonummeret på forfallsdato.

Nei, du godkjenner eFakturaen som vanlig. Betaling skjer automatisk til det nye kontonummeret.

Om du ønsker å endre din fakturaadresse gjør du det enkelt ved å logg inn på Min side.

Hvis du ikke har bruker på Min side, kan du enkelt opprette bruker. Det du trenger er kundenummer og målernummer. Det finner du på dine tidligere fakturaer fra oss

Alle strømkunder i Norge betaler for elsertifikater. Det er en lovpålagt kostnad som støtter produksjonen av fornybare energikilder som vannkraft, solenergi og vindkraft. 

Selv i vannkraftlandet Norge kommer bare halvparten av all energien vi bruker fra fornybare kilder. Resten av energien vi bruker kommer fra energikilder som bidrar til å øke Co2-innholdet i atmosfæren, for eksempel olje, naturgass og kull. 

For å oppmuntre kraftprodusenter til å investere i fornybar energi, går inntektene fra elsertifikatene til kraftprodusenter som produserer fornybar energi. 

Elsertifikatordningen er altså en økonomisk støtteordning som gjør det mer lønnsomt for kraftprodusenter å investere i  kraftproduksjon basert på vann, vind, sol og bioenergi.

Kostnadene for elsertifikat inngår i strømprisen. 

Hvis du vil være med og få flere til å produsere fornybar kraft, kan en opprinnelsesgaranti være vegen å gå. En opprinnelsesgaranti er en garanti for at det produseres like mye fornybar energi i kraftverkene til NTE som den mengden husholdningen din kjøper fra oss. Kjøper du strøm med opprinnelsesgaranti, bidrar det til mer produksjon av fornybar kraft. Og jo flere som kjøper opprinnelsesgarantier, desto mer fornybar strøm produseres det. Hvis mange nok forbrukere kjøper opprinnelsesgarantier, vil det påvirke kraftbransjen og bidra til en økt satsing på fornybar energi. 

Her kan du lese mer om opprinnelsesgarantier.

Om du logger deg inn på Min side finner du alle dine fakturaer der.

Hvis du ikke har bruker på Min side, kan du enkelt opprette bruker. Det du trenger er kundenummer og målernummer. Det finner du på dine tidligere fakturaer fra oss.

Logg inn på Min side for å få en god og oversiktlig fakturaforklaring.

Fakturaen viser totalbeløp med opplysninger om kundenummer, abonnement og betalingsdetaljer som KID og kontonummer.

Den viser også produktene dine, fordelt på månedens kostnad til strømforbruk og nettleie.

Om du ønsker å be om betalingsutsettelse gjør du dette ved å logge inn på Min side her.

Det gies inntil 30 dager utsettelse.Utsettelse kan gies dersom forfall ikke har passert, eller du har én eller flere ubetalte fakturaer.

Du endrer selv forfallsdato i din nettbank etter avtalen er endret på Min side.

Hvis du ikke har bruker på Min side, kan du enkelt opprette bruker. Det du trenger er kundenummer og målernummer. Det finner du på dine tidligere fakturaer fra oss.

Om du ønsker å endre din fakturaadresse gjør du det enkelt ved å logg inn på Min side.

Hvis du ikke har bruker på Min side, kan du enkelt opprette bruker. Det du trenger er kundenummer og målernummer. Det finner du på dine tidligere fakturaer fra oss.

Alle strømkunder i Norge betaler for elsertifikater. Det er en lovpålagt kostnad som støtter produksjonen av fornybare energikilder som vannkraft, solenergi og vindkraft. 

Selv i vannkraftlandet Norge kommer bare halvparten av all energien vi bruker fra fornybare kilder. Resten av energien vi bruker kommer fra energikilder som bidrar til å øke Co2-innholdet i atmosfæren, for eksempel olje, naturgass og kull. 

For å oppmuntre kraftprodusenter til å investere i fornybar energi, går inntektene fra elsertifikatene til kraftprodusenter som produserer fornybar energi. 

Elsertifikatordningen er altså en økonomisk støtteordning som gjør det mer lønnsomt for kraftprodusenter å investere i  kraftproduksjon basert på vann, vind, sol og bioenergi.

Kostnadene for elsertifikat inngår i strømprisen. 

Hvis du vil være med og få flere til å produsere fornybar kraft, kan en opprinnelsesgaranti være vegen å gå. En opprinnelsesgaranti er en garanti for at det produseres like mye fornybar energi i kraftverkene til NTE som den mengden husholdningen din kjøper fra oss. Kjøper du strøm med opprinnelsesgaranti, bidrar det til mer produksjon av fornybar kraft. Og jo flere som kjøper opprinnelsesgarantier, desto mer fornybar strøm produseres det. Hvis mange nok forbrukere kjøper opprinnelsesgarantier, vil det påvirke kraftbransjen og bidra til en økt satsing på fornybar energi. 

Her kan du lese mer om opprinnelsesgarantier.

Dersom du har eFaktura vil du ha tilgang til dine faktura i nettbankens eFakturaarkiv. Her blir de liggende 17 måneder bak i tid. Du kan også se fakturaene dine og laste ned kopi av fakturaer fra og med desember 2020 på "Mine sider"

Vi sender alltid regning med gyldig KID og kontonummer, uansett om du mottar faktura på papir, e-post eller som eFaktura.

Hvis du har problemer med kodebrikke til nettbanken, eller om du har mistet innloggingsinformasjon, må du kontakte banken din.

Purregebyr:

Hvis du har betalt en av de siste dagene men allikevel har fått purring pr brev kan du se bort fra purringen.

Inkasso:

Dersom regningen din har gått til inkasso, må du kontakte inkassoselskapet for å avtale en løsning. Finn kontaktinformasjon på siste brev fra dem.

Stengt bredbånd:

Hvis signalene på tv-en eller internettet ditt har blitt stengt, må du betale alt som er utestående for å få det tilbake. Abonnementet åpnes så snart innbetaling er mottatt hos oss. Ved gjenåpning vil det påløpe et gebyr som blir lagt til på neste faktura.

Fakturaer som har gått til inkasso må betales direkte til inkassoselskapet som sender en bekreftelse til oss.

Kvittering på innbetalt faktura hos oss kan sendes til restbb@nte.no

Fakturaen viser totalbeløp med opplysninger om kundenummer, abonnement og betalingsdetaljer som KID og kontonummer.

Den viser også produktene dine, fordelt på månedens kostnad til internett, tv og evt. telefoni.

Den første fakturaen du mottar fra oss vil se litt annerledes ut enn den vanlige fakturaen. Årsaken er at vi fakturerer på forskudd, noe som betyr at den gjelder fra oppstartsdato og ut den påfølgende måneden. Dette medfører at fakturaen vil gjelde for over én måned, og kan gjelde for opp til 3 måneder. Vær obs på dette og sett litt til side hver måned så slipper du å bli overrasket over en høyere månedspris enn avtalt.

Noen kunder får internett betalt av sin arbeidsgiver. Hvis du har en pakkeløsning med internett og tv, kan du kontakte oss for å få en bekreftelse på hvor mye internett-andelen utgjør av pakkeprisen, som du så kan gi til din arbeidsgiver.

Vi gjør oppmerksom på at dersom du har leid/kjøpt flere filmer vil dette komme som 1 stk og totalsum på faktura. Detaljer om kjøpet (tittel, dato og tidspunkt for kjøp) finner du på Mine sider.

Alle våre produkter og tjenester har oppsigelsestid på en måned regnet fra utløpet av inneværende måned som standard. Dersom du har takket ja til et pakketilbud med både internett og tv, gjelder egne betingelser. Slike tilbud har ofte 12 måneders bindingstid fra oppstart av tjenesten. Etter endt bindingstid gjelder ordinær oppsigelsestid.

Utsettelse kan gis dersom forfall ikke har passert. Det gies inntil 14 dager utsettelse.

Du endrer selv forfallsdato i din nettbank etter avtale.

Logg inn på "Mine sider" for å utsette betalingsfristen på din faktura eller ta kontakt med kundeservice.

Kontonummer for betaling av fakturaer til NTE er 1506 43 51408.

Med en kombinasjon av AvtaleGiro og eFaktura slipper du å tenke mer på betaling av dine fakturaer, da blir beløpet automatisk trukket på forfallsdato. Du slipper også fakturagebyr.

Har du opprettet bare AvtaleGiro, men ikke eFaktura, er vi pliktig til å sende deg en kopi av fakturagrunnlaget pr. post. Dette medfører da fakturagebyr.

Referansenummer for eFaktura finner du øverst på din siste faktura fra oss (ditt kundenummer). Bruk dette nummeret under tjenesten for eFaktura i nettbanken.

AvtaleGiro oppretter du også i nettbanken din. Referansenummeret for Avtalegiro er ditt KID-nummer. Sett maksbeløpet høyere enn din høyeste regning fra NTE. Husk at regningen inkluderer filmleie og tilleggspakke, hvis du har bestilt dette. Med AvtaleGiro betaler du aldri mer enn du skal hver måned. AvtalerGiro og/eller eFaktura kan du også opprette ved å logge inn på "Mine sider"

KID (kundeID-nummer) og kontonummer finner du på den siste fakturaen.

For å betale med KID fyller du inn nummeret i nettbanken under betalinger.

Hvis du har et bindestrek ( - ) på slutten av KID nummeret på din faktura, så må denne være med når du fyller ut KID nummeret.

Det tar vanligvis 2-3 dager fra betalingen din blir godkjent i nettbanken til pengene er registrert hos oss.